Nagyon
szeretek olvasni, lazításképpen most egy olyan témáról írok, amit sokan
megénekeltek már, nem feltétlenül újdonság tehát, de érdekes lehet: építészek
az irodalomban. Mindig foglalkoztatott, hogyan tudják az írók különböző
élményeiket egy számukra ismeretlen világba úgy átültetni, hogy sajátunkként
ismerjünk rá. Tudományos igényességet ne nagyon keressetek a cikkben, viszont
szórakozzatok jól. :-)
Az én első
olyan szépirodalmi élményem, amelyben építész a főszereplő, Graham Greene: Gyógyulás (A Burnt-Out Case) c. regénye
volt. Nagy Greene kedvelőként, őszintén szólva ezt a könyvét nem találtam
foghatónak híres regényeihez, mégis ajánlom, mert a történet egy nagyon is
ismerős lelki válságról és fejlődésről szól. A sikeres és világhírű építész egy
távoli tájra menekül az általa is sikerre vitt civilizációtól, Afrika
belsejében, egy missziósok lakta lepratelepen köt ki, és itt tud újra
töltekezni a lelke. Természetesen a szükséges hozzávalókkal ellátott GG könyv
ez is, egzotikus táj, hidegháború, lélektan, és némi szerelmi szál.
Megmondom
őszintén, hogy a szakma (állítólag) irodalmi alapműveinek számító Katedrálist és Ősforrást én nem olvastam, ezekről itt olvashattok egy kimerítő
és szórakoztató bejegyzést. (a blogot egyébként is ajánlom, igazán
aktuálisak a témái)
Két másik
bejegyzést főleg ínyenceknek ajánlok: a szocreál egy magyar író, és a svájciak bírálata Dürrenmatt tollából. Az interneten keresgélve olyan művekre bukkantam,
mint Jenny Erpenbeck: Otthon c. műve,
amelyben az építész a hitleri Németország kegyeltje. A témában egy kicsit
elmerülve úgy tűnik számomra, az írók szívesen választották az építészeket
filozofikus eszmefuttatásaik, kritikáik szócsöveként műveikben, főleg a második
világháború után, amelyben sokszor személyes élményeik is közrejátszottak.
Természetesen
van ennek a témának már megjelent monográfiája, félúton azért jön a katarzis, a
6b.hu folyóirat folyamatosan foglalkozik az építészek irodalomban
betöltött szerepével, és írói vénájukkal, a Kettős
vakolás pedig hiánypótló ebben a műfajban: Bazsányi Sándor irodalomkritikus
és Wesselényi-Garai Andor építész közös alkotása.
Másik nagy
kedvencem a Mátrix c. film, amelyet a
gimiben filozófia órán kötelezően megnéztünk, köszönhetően felvilágosult magyar
tanárunknak, aki rájött, hogy jobban fogja érdekelni az osztály nagy részét a
film, mintha Kant istenérv cáfolatáról mesélne… Igaz, csak a második részben
találkozunk személyesen az Arkitekt-el, azért mégis frappáns ezt a „félisten”
szerepet egy építészre osztani.
Az Éptöri
tanszék is ezekkel a sorokkal bocsátott utunkra minket a ballagáson:
„… Tudom jól, hogy kell olyan is,
Ki homokot hord, vagy követ farag:
Nélküle nem emelkedik terem.
De ez csak a homályban tévelyeg,
S fogalma sincs arról, miben segít.-
Csak az építész látja az egészet,
S bár megfaragni nem tud követ,
A művet ő teremti, mint egy isten.-
Ily építész nagy a tudásban is.”
Ki homokot hord, vagy követ farag:
Nélküle nem emelkedik terem.
De ez csak a homályban tévelyeg,
S fogalma sincs arról, miben segít.-
Csak az építész látja az egészet,
S bár megfaragni nem tud követ,
A művet ő teremti, mint egy isten.-
Ily építész nagy a tudásban is.”
Irving
Stone Michalengalo c. életrajzi
regénye is ide kívánkozik egy picit, bár nemcsak építészként mutatja be a híres
művészt, viszont a sokkal olvasmányosabb, mint a Katedrális, ahogy hallom.
Átevezve
egy másik típusba, a Viktória-korszak Angliájának nagy regényírója, John Glasworthy a Forsyte Saga c. többkötetes művében
szintén építészre, Bosinney-re osztja az egyik főszerepet, ráadásul ő az, aki
viszonyba bonyolódik a családfő feleségével. Ebben a könyven a korabeli
házakról és tervezésükről is kapunk némi pillanatképet. Megint egy kor realista
kritikájával van dolgunk, az írók az építészeket egyfajta társadalomformáló
elemként jelenítik meg, ami igaz is, bár a valóság lassan inkább valami
fordított verzió, hogy minket próbál átalakítani a való világ…
Levezetésképpen,
csak haladóknak:
…és akkor már muszáj ezt is:
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése