A szentendrei Skanzenban töltött hónapok alatt
lehetőségem nyílt részt venni a Szabadtéri Néprajzi Múzeum
munkatársaival népi épületek bontási munkáiban. A Skanzenban látható épületek
nagy része eredetileg egészen máshol állt: szakszerű elbontás után
elszállították, majd egy tájegység részeként újra felépítették. Kukkantsunk egy kicsit a kulisszák mögé, hogyan is zajlik egy ilyen folyamat, amikor nem építünk, hanem bontunk, ráadásul a múzeumban szeretnénk újra viszontlátni.
A bontás mindig nagyon
érdekes momentuma a tájegység kialakításának. Először elkészül egy koncepció, a
néprajzos az építésszel karöltve elhatározza, milyen típusú, melyik korból
származó épülettel szeretné illusztrálni az adott táj jellemzőit. A helyszínen
hosszas kutatómunka után megtörténik a megfelelő épület kiválasztása,
megvásárlása, majd sor kerül a bontásra. Ez az a pillanat, amikor az addigi sok
munka végre testet ölt: az épület a múzeumba kerül. A ház elemeit elszállítják,
raktárba helyezik, a tájegység felépítésekor pedig újra életre kel.
Egy tájegységbe elvileg négyféle porta típust szokás felépíteni: zsellér vagy szegényparaszti porta, középparaszti porta, gazdagparaszti porta, kisnemesi-nemesi porta. Így mutatja be a néprajzkutató az adott területen élő, eltérő társadalmi helyzetű népesség lakó,-- és életkörülményeit. A házak kiválasztásánál azonban olyan szempontokat is figyelembe kell venni, mint a kiválasztott időmetszet, amelyik évtizedből a házat bemutatjuk, ebbe a korba illeszkedő eredeti berendezési tárgyakat kell tudni beszerezni, és családtörténetet is fel lehessen hozzá gyűjteni.
Egy tájegységbe elvileg négyféle porta típust szokás felépíteni: zsellér vagy szegényparaszti porta, középparaszti porta, gazdagparaszti porta, kisnemesi-nemesi porta. Így mutatja be a néprajzkutató az adott területen élő, eltérő társadalmi helyzetű népesség lakó,-- és életkörülményeit. A házak kiválasztásánál azonban olyan szempontokat is figyelembe kell venni, mint a kiválasztott időmetszet, amelyik évtizedből a házat bemutatjuk, ebbe a korba illeszkedő eredeti berendezési tárgyakat kell tudni beszerezni, és családtörténetet is fel lehessen hozzá gyűjteni.
A kiválasztott
épületet a múzeum megvásárolja a tulajdonostól, a bontási engedély kézhezvétele után lehet munkához látni.
Először a falkutatást végezzük
el, amely alátámasztja a korábban felállított periodizációt, vagyis a ház
alaprajzi és szerkezeti alakulását, illetve új információk is napvilágra
kerülhetnek. Előfordulhat bővítés az épületben, amelynek a nyomait ekkor érdemes keresni, például a korábbi rész és a bővítés között
beforduló tapasztást kereshetünk, hiszen a hozzáépítéskor azt nem verik le a
falakról. A helyiségek falán mellmagasságban megbontjuk a tapasztást, és
feltárjuk a meszelés,-- és tapasztás rétegeket. Közben az is kiderül, hogy a
régi ház tapasztása milyen összetételű, van, amelyikbe lótrágyát is kevertek (megszokott dolog volt, erősítette
a tapasztást). A falat fehérre, kékre meszelték, többször egymás után, ezeket a rétegeket számozással jelöljük. A tüzelő helyén kell
még kutakodni, az újabb és újabb tapasztási rétegek alatt ugyanis az
elszenesedett falszerkezet megtalálható.
A lábazati részeken és az ablakok környékén szintén találhatunk festésre utaló nyomokat, a lábazatot általában a falnál sötétebb színűre festették (szürke, vörös), a tűzhely környékét is gyakran díszítették, illetve kívül az ablakokat is színes keretezéssel látták el. Ezeket mind ellenőriznünk kell a falkutatás során.
A lábazati részeken és az ablakok környékén szintén találhatunk festésre utaló nyomokat, a lábazatot általában a falnál sötétebb színűre festették (szürke, vörös), a tűzhely környékét is gyakran díszítették, illetve kívül az ablakokat is színes keretezéssel látták el. Ezeket mind ellenőriznünk kell a falkutatás során.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése