Aki
egyszer beleszeretett a kerámiák világába, nemigen szabadul onnan. Ma, amikor a
technika már olyan szintre jutott, hogy grammra pontosan meghatározható egy
anyag összetétele, még mindig titok lengi körül ezt az ősi anyagot. Hazai
találmányaink, a pirogránit vagy az eozin mázas csempe továbbra is csodálatba
ejtik alkotóját és szemlélőjét egyaránt. Kalandozzunk hát e nemes anyagok, az
épületkerámia, és építész mestereik világába.
A Kökénydombi Vénusztól a
Zsolnay porcelánig – kerámiatörténet nagy vonalakban
|
Kökénydombi Vénusz |
Az agyag és a belőle
készített kerámia ősidőktől fogva ismert anyag, az épületek kerámiával történő
díszítése pedig már az ókorban megkezdődött. Kezdetben kultikus célokra készítettek
égetett agyag szobrokat (paleolit korszak, i.e. 10000 év előtt), majd a
letelepedő, földművelő életmód elterjedésével megjelentek az élelem tárolására
szolgáló kerámia edények is. (neolitikum, i.e. 4000 év után, fazekasság
kialakulása, Anatólia.) Mezopotámiában, Egyiptomban már ismerték a korongozás
technikáját, amely a leletek tanulsága szerint i.e. 8000-1400 között fejlődött
ki. Az első sorozatgyártott kerámia tárgyak i.e. 221-210-ből az egyesített Kína
első császárával eltemetett agyagkatonák voltak. Az épületek belső tereit fali
csempékkel, mázas téglákkal az ókortól kezdve díszítik. Mezopotámiában
|
Az Istar-kapu részlete |
találkozhatunk 3000 éves ónmázzal bevont színezett agyaglapokkal, amelyeket
elsősorban paloták díszítésére, és nem utolsó sorban a meleg „ellen” hideg
burkolatként alkalmaztak. A kerámiaművesség történetében Kis-Ázsiának, az
arab,- és a Távol-keleti kultúráknak a technikák, a mázak és a mintakincs
Európa felé közvetítésében nagy szerepük volt. Az iszlám kerámia a 8-9. századi
korai arab kerámiaművészet átalakulásának köszönhetően jött létre Bagdad
felemelkedésével egyidőben, amikor a helyi fazekasok a luxuscikknek számító
kínai porcelánhoz hasonló kerámiát igyekeztek előállítani, így kifejlesztették
a jó minőségű, átlátszatlan fehér ónmázat, és az azzal mázazott kerámiát
(fajansz). A híres kínai festett keménycserepet is utánozni kezdték, így
született meg a kontúr nélküli színfoltokból és karcolt
|
Csempeburkolat, Rüsztem pasa-dzsámi |
mintákból álló sgrafitto
technika. A módszereik hamarosan Kelet-Irántól Egyiptomig népszerűvé váltak. Az
iszlám fazekasság másik nagy találmánya a gyöngyházcsillogású fénymáz: egy
speciális oxidkeverék az egyszer már kiégetett agyagon ragyogó
szín-összeállítású filmréteget ad. Az iráni csempeművesség színes, mázas, ragyogó
fényű, drága és rendkívüli szaktudást igénylő lüszteres csempéi szintén a kor jellegzetes
termékei. Az Oszmán Birodalom uralkodói igényeket kielégítő kerámiaműhelye
Iznik városában (más néven: Nicea, Ancore) jött létre, és 1550-től elsősorban
fali csempét gyártott, valamint a 16. század végétől Damaszkusz
kerámiaművessége is komoly fejlődésnek indult. Iznikbe a tebrízi származású
fazekasok hozták el a finom, fehér anyagú, fehér alapon kék mázas fajansz
edények kultúráját. (A sárospataki bokályos ház fali csempéi pl. egy isztambuli
műhelyből valók.) Hazánkba Mátyás király törekvéseinek köszönhetően jutott el a
|
Reneszánsz kályha rekonstrukciója |
fejlettebb kerámiaművesség, itáliai mestereket hívott a budai vár
majolikaműhelyébe. A velencei üveg, a morva és német keménycserép szintén nagy
hatással volt a kerámia hazai fejlődésére. Ónmázas majolika csempék, ólom és
ónmázas tetőcserepek, ólommázas, gazdagon díszített kályhacsempék fémjelzik a
magyar reneszánszkori kerámiaművességet a fejedelmi udvarokban (Buda, Visegrád, Tata, Diósgyőr stb.). A kínai porcelán megismerése kezdetektől befolyásolta a
kerámiakészítést Európában is, mivel a természet itt nem hozta létre a
nyersanyagát úgy, ahogy Kínában bányászták. Addig a fajansz próbálta széles
körben a porcelánt utánozni és pótolni. A titokzatos anyag előállításán
évszázadokon keresztül fáradoztak. Tudták, hogy magas hőmérsékleten kell
égetni, és különböző földek és ásványok összeolvasztásával jön létre. 1709-ben Johann
Friedrich Böttger német gyógyszerész és alkimista hosszas kísérletezés után
előállította a ma keményporcelánként ismert anyagot, megteremtve ezzel az első
európai porcelán manufaktúra, a meissen-i alapjait. Az európán végigsöprő
porcelánláz létrehozta a híres porcelángyártó központokat (Velence, Bécs,
Szentpétervár, Koppenhága, Vincennes-Sévres,
|
Zsolnay óriás Alhambra váza, Gugyi gyűjtemény |
Worcester ) majd hazánkba is
elérkezett. A magyar finomkerámia ipar a 19. század derekán alakult ki. A
császári privilégium azonban védte a bécsi pocelángyár érdekeit, így a magyar
kőedénygyárak első próbálkozásai sikertelenek voltak. Széchenyi ösztönzésére, a
regéci uradalom hercege által, Telkibánya falujában létesült az első magyar
porcelángyár a helyben bányászott kaolinra alapozva. A gyár a kaolinkészletek
kimerülése és anyagi nehézségek miatt 1907-ben bezárt. Hasonlóan helyi kaolinra
alapult a máig működő hollóházi porcelánmanufaktúra. Herenden 1839 után indult
meg az iparszerű gyártás, melynek termékeire a bécsi gyár gyakorolt nagy
hatást. Pécsen 1868-tól működött családi manufaktúra, amelyet Zsolnay Vilmos
egyedülálló találmányai, a pirogránit és az eozin tett világhírűvé.
|
Stralsund és Wismar óvárosa |
Építőanyagként szintén több
ezer éve használatos a föld, az agyag, és a vályogtégla. A napon szárított
téglát a paleolit kortól kezdve használták, Elő-Ázsiában a hettiták és a
hurriták alkalmaztak téglával megegyező falazatot ebben az időben. A kézzel
egyengetett szíj-téglát, amelynek öt oldala sík, hatodik oldala domború,
felváltotta a formába vetett négyzetes tégla Mezopotámiában. A díszítéshez
profiltéglát, mázas felületű kerámia szeget vagy téglát használtak (pl.: Babilon,
Istár út). Majd megjelent az égetett tégla is i.e. 3000 körül. A görögök az
égetett agyagot elsősorban épületplasztikákhoz és a tetőfedéshez használták. A
Római Birodalomban fejlődött ki a téglagyártás,- és építészet végső
technológiája. A 13. századra már széles körben elterjedt az égett tégla. A
téglát tektonikus homlokzatképző díszítőelemként is alkalmazták,
nyíláskeretezésként, a párkányok szerkezeti kialakítására, és díszítéseként. A
középkorban viszonylag háttérbe szorult, mint építőanyag, a reneszánsz azonban pontosan
ismerte és megértette a római falazatokat, és ezek újraértelmezésével ismét az
építési gyakorlat részévé tette ezt az évezredes építőanyagot. Az észak-német
téglagótika bravúros megoldásaiban olyan elemek is készültek téglából, mint a
levéldíszek, kisebb tornyok, vagy toronysisakok díszítései. A skandináv
építészetben már a középkortól egyszerű geometrikus téglaprofilokat használtak
téglahomlokzatok díszítéséhez. Mindez előrevetíti a kerámia jelentősebb
díszítőelemként való alkalmazását a homlokzaton.
Az építészeti kerámia fénykora hazánkban
|
Terrakotta szobor az MTA épületén |
A téglaarchitektúra és a
kerámia homlokzatdíszek használata a historizmus korszakaiban éledt újjá, és
lett stílusalkotó elem. A századforduló építészeti mozgalmait alapvetően
meghatározta a kézművesség felelevenítése, a különböző művészeti ágak
együttműködése, az ornamentális díszítés újra felfedezése, különleges színek
használata. A kor reformtörekvéseivel párosulva, a nemzeti identitás
hangsúlyozásában szerepet játszó stílus a magyar népi formakincshez
visszanyúlva különleges színfoltja lett az európai szecessziós építészetnek. Ehhez
nagymértékben hozzájárult a tömegtermelés elutasítása, így a kézműipar
színvonalának jelentős emelkedése, így olyan mesterek, művészek alkotásaiból
válogathatott terveihez az építész, mint Zsolnay Vilmos vagy Róth Miska. Az
egyre jobb minőségű kerámia a kő alternatívájává vált a megnövekedett
építkezéseknek köszönhetően. Az épületkerámia legnagyobb hazai mestere Lechner
Ödön az 1878-as párizsi világkiállításon találkozott először Zsolnay Vilmossal,
aki ennek hatására kezdte tanulmányozni a magyar népi motívumkincset, és alapozta
rá később termékei formakincsét. Zsolnay felismerte az új lehetőséget, és megjelent
|
Langer
mintás Zsolnay terrakotta díszek, Bp. Veres Pálné utca 18.
|
termékeivel az építés területén is. A terrakottát és majolikát Európa fejlődő
nagyvárosainak építészetében mind megtaláljuk. A nagyméretű, német gyártmányú
terrakotta elemek ekkor jutottak el hazánkba, a Magyar Tudományos Akadémia
szobrait Emil Wolff német szobrász alkotta. Langer-mintás színes-mázas terrakotta
elemeket minden hazai gyár állított elő. A Várkert Bazár terrakotta elemeit
pedig már a pécsi Zsolnay gyár szállította. Az első színes mázas kerámiák 1875-ben
jelentek meg budapesti középületeken. Ettől kezdve Zsolnay kerámiáit szinte
minden jelentős magyar és bécsi építész - Ybl Miklós, Hauszmann Alajos, Otto
Wagner, Max Fabiani, Lechner Ödön, Lajta Béla - alkalmazta épületeinek
díszítésénél. A kezdeti terrakotta díszítőtagozatok előregyártását az 1880-as
évektől felváltották a jelentős, magán,- és középületek egyedi kerámia
díszeinek gyártása. 1875 és 1918 között Budapesten több mint 150
Zsolnay-kerámiával díszített épület készült. Ez a fellendülés az építészeti
kerámia gyártást a Zsolnay gyár meghatározó ágazatává tette, és az egyedileg
tervezett,
|
Mázas
pirogránit csempedísz, Bp. Villányi út
|
luxus kivitelezésű hazai kerámiák világhírét alapozta meg. Lechner, és követőinek magyaros szecessziós
stílusát a klasszikus elemekkel ötvözött eklektikus hagyományok eredményezték.
Legfontosabb kifejezőeszközük a Zsolnay kerámia volt. Építészetüket a figurális
és architektonikus elemeket is átszövő növényi ornamentális díszítés jellemzi. Lechner
újra felfedezte a reneszánsz pártázatot, hullámzó vonalvezetéssel, és lefedését
Zsolnay kerámiával megoldva épületeinek egyedülálló koronájává tette. 1885-ben
az épületkerámia minőségének javítására tett anyagkísérletek eredményeként jött
létre a Zsolnay gyárban a Steindl-massza, amelyet a Parlament felépítésének
hírére alkottak meg, és a Parlament tervezőjéről neveztek el. A pirogránit egy
kőhöz hasonló szilárdságú égetett kerámia, amelynek alapanyagát a Steindl-masszából
fejlesztette tovább Zsolnay. Kísérletezései során előállította a plutonitot, egy
kőszerű, máz nélküli barnás-szürkés kerámiát, amely a gres (préselés után
égetett agyag) és a pirogránit közé sorolható. Az olvadáspontig hevített agyag
eléri a gránit szilárdságát, de szemcsés volta miatt megmunkálható. Bálint
Zoltán és Jámbor Lajos építészpáros egyik nagyszerű épületükön, a debreceni
megyeházán alkalmazták sikerrel a pirográniot. Hasonló, mázatlan kivitelben
Czigler Győző budapesti Hold utcai vásárcsarnok állatfejein
|
Zsolnay
tábla lüszter mázakkal
|
találkozhatunk
vele. Magyarországon Petrik Lajos, a budapesti Ipariskola igazgatója és Wartha
Vincze, a Műegyetem professzora kísérleteztek sikeresen a redukciós mázakkal. Zsolnay Vilmos az ő kísérleti eredményeikre támaszkodva egyedül
fejlesztette tovább a technológiát, az ő nevéhez fűződik az égetési eljárás és
a sokszínű mázazás kidolgozása. A technika az „eozin” nevet kapta, a görög
„eos” (hajnal) szóról, talán mert az első sikeres darabok halványpiros színe a
hajnal pírjára emlékeztetett. Eredetileg ugyanis csak a vörös színű mázat hívták így, de létezik kék és lila is, ma pedig legtöbbször zöld színűvel találkozunk. Az eozin titkáról Véninger Péter a következőket írja:"...lemázazzák
egy türkizkék színű, átlátszó, ólommentes mázzal. Ezt kiégetik. Erre festenek
egy titkos összetételű anyaggal, amiről azt lehet csak tudni, hogy kétféle
agyagot tartalmaz: nemesfémek keverékét (rezet és ezüstöt biztosan tartalmaz),
amiknek szerepe van a fémes csillogás és a szín létrehozásában. És egy
hordozóanyagot, ami agyag (?). Ez egy nagyon sötét massza. Száradás után,
redukciós atmoszférában égetik. Égetés után lemossák a kerámiáról ezt a
masszát, és láthatóvá válik a türkizkék máz helyett egy aranyszíntől a
rózsabogár-zöldig színjátszó máz. Szerintem csodálatos, hogy egy izgalmas és
látványos fizikai jelenséget (a fizikai színeket) meglehetősen különleges és
bonyolult eljárással kerámiák színezésére tudtak használni. Ráadásul mindezt
tapasztalati úton, úgy, hogy az elméleti tudomány nem segített ebben.
"
A legjelentősebb alkotásokat
felsorolni is nehéz, álljon itt inkább egy képes összeállítás a teljesség
igénye nélkül.
|
A Gellért szálló csempeburkolatának terve egy Zsolnay fazonkönyv lapjain |
|
Bálint Zoltán-Jámbor Lajos: a debreceni megyeháza pirogránit díszei |
|
Reichle palota részlete, Szabadka |
|
Lechner Ödön: Földtani Intézet részlete, Budapest |
|
Lechner Ödön: a Postatakarékpénztár pártázata, Budapest |
|
Lechner Ödön: Iparművészeti Múzeum, mázas cserépfedés, Budapest |
|
Sterk Izidor, Hegedűs Ármin, Sebestyén Artúr: Gellért fürdő, Budapest |
|
Steindl Imre: a Parlament rejtett díszei, Budapest |
|
Schuleck Frigyes: Mátyás templom, Budapest |
|
Szkalniczky Antal, Petz Ármin: Fővárosi Állat és,- növénykert |
|
A szabadkai városháza Zsolnay cserépkályhája |
|
Majolikadísz a bécsi Polyklinik épületén |
|
Zsolnay kerámiaburkolatú homlokzat, Bécs, Portoi&Fix Üzletház |
A Zsolnay gyár egyeduralkodó
lett a hazai épületkerámia gyártásban, a többi jelentős manufaktúra és porcelángyár
(Herend, Hollóháza, Budapest, Városlőd) használati tárgyak készítésére
szakosodott. A második világháború után a finom-kerámiaiparban is a gazdasági
célokat helyezték előtérbe, a villamosítás és a nagymértékű beruházások ipari
porcelánt igényeltek. Így alakult át a híres Zsolnay gyár részben
szigetelőporcelán-termelővé, a porcelángyárak pedig nagyszériás edénygyártókká.
Az utóbbi évtizedekben tértek vissza végleg a kezdeti, saját termékpalettához. Ma,
amikor a tömegtermékekkel elárasztott üzletekben a valódi kézműves munka után
áhítozunk, újra rabul ejtenek e csodálatos és utánozhatatlan alkotásai a
századforduló kerámiaművészetének. Ott vannak körülöttünk, ne menjünk el
mellettük, őrizzük meg őket, mert a szakma ismerete csak kevesek kezében van
már.
|
A rabul ejtő eozin |
Fogalommagyarázat:
Fajansz: az itáliai
reneszánsz idején alakult ki, nevét az olasz Faenza városról kapta. Az olaszok
majolikának hívták, mivel ők az észak-afrikai iszlám művészetből ilyen néven
vették át. Különösen a 16-18. században vált népszerűvé. Lyukacsos, porózus
agyagáru. A finom fajansz áruk nagy mésztartalmú, fehérre égethető, tűzálló,
igen jól formálható agyagból készültek fehér színű mázzal. A kerámiakészítés
történetében az egyik nagy áttörés a fehér, festésre alkalmas bevonat
kidolgozása volt, amit az tett lehetővé, hogy ón-oxidot kevertek az ólomalapú
mázhoz. A technikát a 9. század során fejlesztették ki Irán
illetve a Közel-Kelet területén. A fajansz kerámiák
kiégetéséhez kb. 1200°C hőmérsékletet biztosító kemencére van szükség, ez a kor
technikai bravúrja a fatüzeléses kemencék esetében. Díszítése máz feletti vagy
máz alatti színes festéssel történt. A fajansznak azért volt nagy jelentősége,
mert ekkor Európában még nem ismerték a porcelán előállításának titkát, így
próbálták utánozni az anyagában is fehér színű porcelánt. A Távol-Keletről
érkező egyre több porcelán hatására a fehér kerámiának szinte divatja alakult
ki az európai műhelyekben, pl. Delftben, vagy a Rajna-vidéken.
Amit mi majolika néven
ismerünk, az tulajdonképpen színes mázzal ellátott fajansz.
Egyiptomi fajansz: ezeken a
tárgyakon az európaival ellentétben ólommentes máz van. Egyiptomban tudtak
egyedül olyan kerámiát készíteni, amely körben mindenhol mázas volt, és nem
ragadt le a kemencében.
Habán: a hutteriták Magyarországon
letelepült közösségeinek neve, hazánkban ők honosították meg az ónmázas kerámiát,
vagyis a fajanszot, amit elsősorban főúri megrendelésre gyártottak. (Mátyás udvarában
itáliai mesterek dolgoztak ugyanezzel a technikával.)
Lüszter: a 11. században
jelennek meg az első lüszterek Európában, Spanyolországban. Ez a tudás is a
Közel-Keletről jött, perzsa eredetű, az üvegművességből átvett eljárás. A
lüszter valójában egy redukciós technika, ahol az egyébként zöld színt okozó
réznek egy másik, vörös színű oxidja (Cu2O), vagy „fém réz” keletkezik. Olaszországban
Gubbio városa vált híressé lüszteres díszítésű agyagárujáról. Giorgio Andreoli
az arany mellett a réz- és gyöngyházszínű lüsztert is feltalálta, de titkát
halálával magával vitte.
Kőagyag: tömör
cserepű, a porcelánhoz hasonló csengésű agyag, színe inkább szürke, sárga vagy
barna lehet. Nyersanyaga vasszegény, mészpátot vagy magnezitet
tartalmazhat a savállóság biztosítására. Durva kőagyag a klinker és a keramit.
Finomkerámia pedig a mettlachi és a kőagyagcső. A kőagyag nem
átlátszó, nagy szilárdságú, fagynak és vegyi hatásoknak ellenálló anyag. 1150
és 1300 °C között égetik ki. Tömörségét az égetése során nagy mennyiségben
képződő szilikátüveg hozza létre. Jellegzetessége, hogy az égés vége felé
szénnel kevert konyhasót szórnak a kemencébe. A nátrium klorid vízgőz és a
szilikátok jelenlétében sósavgőzzé, nátrium-oxidra és nátrium–alumínium-szilikátra
bomlik, mely utóbbi anyag a tárgy felületén vékony, barnás saválló mázat hoz
létre. Előbbi tulajdonságai miatt leginkább a kémiai ipar számára készítenek
kőagyagból edényeket, kádakat, savtartályokat, elnyeletőket, kémiai
reaktorokat, szelepeket. Készülnek kisebb mennyiségben edényáruk, dísztárgyak
is kőagyagból sómázzal vagy színes engóbos mázakkal.
Kőedény: nagyiparban sorozatgyártással állítják
elő, deformációra a tűzben nem érzékeny. Bevonása kőedénymázzal történik, a
díszítés, vagyis az engób és a festés a máz alatt található. A fajansz
Németországban Steingut, nálunk szó szerint fordítva kőedény. A
meszes vagy lágy kőedény tisztán fehérre égő agyagból áll, amihez 10 % kalcium-karbonátot
adagolnak. Égetése 1100-1150 °C fokon történik. Porózus, gyenge szilárdságú
cserépféle. A földpátos vagy kemény kőedény: a fenti alapmasszához nem meszet,
hanem földpátot adagolnak, 4-12 % mennyiségben. Égetés 1200-1250 °C fokon
történik. A földpát, mint folyósítóanyag fokozza a cserép tömörségét. Ez az un.
félporcelán. Vízfelvevő képessége 1 % körül van, szemben a lágy kőedény 10-14
%-os vízfelvevő képességével. A kettő keveréke a 2-4 % földpát, és 2-6 %
kalcium-karbonát tartalmú, un. kevert kőedény. Kiégetése 1180-1200 °C fokon
történik.
Porcelán: áttetsző,
pórusmentes, fehér színű, tömör anyag, a legnemesebb kerámiaféle, kagylós törésű anyag, a kőcserépből fejlődött ki a
gyártása. A kínai
típusú porcelánt lágyporcelánnak (égetése 1200-1320 °C-on), a Böttger féle
európai porcelánt keményporcelánnak (égetése 1370-1400 °C-on) nevezzük. A
klasszikus európai keményporcelán összetétele: 50 % kaolin - 25% kvarc - 25% földpát.
Keménységét és további fizikai tulajdonságait
leginkább a mullitnak
köszönheti, mely tipikusan 1100 °C fölött keletkezik a porcelán egyik fő
alapanyagából, a kaolinból.
Aszerint, hogy a porcelánmasszában az olvasztó hatású földpátot milyen anyaggal
helyettesítjük, előállítanak: frittporcelánt, csontporcelánt, lítiumporcelánt,
báriumporcelánt, mész,- vagy magnéziaporcelánt.
Terrakotta: finomkerámia-ipari termék, sárga vagy
vörös színre ég az agyag vastartalma miatt. A terrakotta termékek
porózusak, máz nélküliek.
Forrás:
Vízy László: A Zsolnay
építészeti kerámia mesterei
Az eozintechnika leírása helytelen ! A gyantás lüszter nem egyezik meg az eozinnal !
VálaszTörlésKedves Ferenc!
TörlésKöszönjük a helyreigazítást! Javítás folyamatban.
Üdvözlettel,
Szegedi Gabi
Véninger rosszul tudja ! A Zsolnay eosinok ólmos mázak, nem ólom mentesek ! (Van ólommentes is, én olyant is használok )
VálaszTörlés