Fényűző korok
emlékezete I. - Fővárosi lovardák
… a védett korban lévő régi lovardák megérdemlik azt, hogy most már - az elkövetett hibák után - különös figyelmet kapjanak és megmentsük az országban azt a néhányat, ami még megvan.”
Eddig katonai célra épült együttesek lovardáit
mutattuk be, épült azonban lovarda más indíttatásból is. Az arisztokrácia is
kivette részét a lovarda-építésből, sőt polgári megvalósítással is
találkozhatunk. Most először Budapest híresebb lovarda épületeiben teszünk
képzeletbeli körutat, szó szerint, mert ezek az épületek már csak az emlékezet
vagy a könyvek lapjain léteznek. (És én nagyon remélem, hogy egy időre még ott
is maradnak…)
F.A. Hilldebrandt tervei, 1789. |
A Hofstallgebäude (istállóépület) keleti homlokzata |
A barokk kori istálló a palota északi szárnya alatt
állt. A 18. század második felében jelentős változások érintették a mai Szt. György tér
nyugati oldalát, ahol felépült az erődítési, építési anyagraktár és
tüzérlaktanya helyére a Hofstallgebäude őse. Hamar átépítés alá került azonban,
mert Franz Anton Hilldebrandt 1789-ben készült tervein már új épületek
szerepelnek itt. Ladislaus Rupp bécsi udvari építőmester kezdte el
ténylegesen a Hofstallgebäde-t építeni, amelynek homlokzati és középfőfalai
1849-re el is készültek. Ybl Miklós 1891-ben bekövetkezett halála után
Hauszmann Alajos folytatta a vári munkálatokat. „Az „A” és „B” épület nyugati
oldalával szemben állott az Istállóépület és az Udvarlaki Őrségépület.
Eklekticizálóan szecessziós homlokzatuk a Szt. György utcából a Szt. György
téren keresztül vezető palota-főútvonalnak a nyugati oldalfalát alkotta.” A
királyi istállóépület tehát a Szt. György tér nyugati oldalán állt, a lovarda
épülete
pedig mögötte, egy térszinttel lentebbi platón.
Jelentőségének megfelelően az ország legimpozánsabb
lovardája volt, egyedülálló vonórudakkal merevített íves acél
tetőszerkezetével, és Thék Endre bútorgyáros famennyezetével.
A lovarda épülete |
A lovarda belső tere, Thék Endre famennyezetével |
Az istállóépület háborús sérülései... |
A Károlyi palota lovardája
Jung József terve, 1. változat, 1779. |
Jung J. terve, megvalósult változat, 1779. |
Feltehetően anyagi okokból az első változat szerint
épült fel a lovarda a kertben (a képeken nem látható), a déli szárnyban pedig helyet hagytak számára a
későbbi megvalósításhoz. A megvalósult lovaglóiskolára több terv is készült, ez
már Pollack Mihálytól származott. Az egyik változatban háromhajós, boltozott
pinceszinttel, a másikon pince nélkül. A 13 tengelyes épületben a hosszúkás
arányú pályához páholy csatlakozott, amelynek szintjére íves lépcsőház
vezetett. Az építkezést 1808-ban kezdték meg, és a pincével ellátott
változat épült meg. 1910-ben modernizálták a palotát, és a lovardát teljesen
átépítették, helyiségekre tagolták. Rekonstrukciója 1997-ben készült el, a
Magyar Irodalom Háza számára.
Lovaglóiskola terve 1., Pollack Mihály, 1805. |
Lovaglóiskola terve 2., Pollack Mihály, 1805. |
Az átépített palota alaprajza, Bálint Z. - Jámbor L., 1910. |
A Nemzeti
Lovarda
A Nemzeti Lovarda |
Szapáry Antal gróf kezdeményezésére 1857-ben
megalakult a Nemzeti Lovarda Egylet. A kisbéri fedett lovarda felépülése után
egy évvel, 1857 júniusában pedig az építkezés is elkezdődött. Nagyszabású együttest
terveztek telepíteni a Nemzeti Múzeum mögötti nagyméretű telekre, melyben
lovaglóiskola, torna- és vívóterem, valamint lövölde kapott helyet. A terveket
Ybl Miklós készítette, köztük a kilenctengelyes romantikus stílusú fedett
lovardáét is.
„A hosszúkás, téglalap alaprajzú épület nagy részét a
lovaglócsarnok foglalta el, mely tömegében is kiemelkedett a hosszoldalaihoz
simuló, az istállókat és a pisztolylövöldét tartalmazó keskeny és alacsony
oldalszárnyak közül. A manézs utca felőli oldalát két szintre osztották: a
felsőre szalon került, mely üvegezett árkádsorral nyílt a csarnokra; alatta a
földszint öt hasonló nyílása volt a két bejárat között. […] 1908-ban az
egyesület közgyűlése a lovarda kitelepítése mellett döntött. […] 1910-ben a
lövöldei helyiségeket istállókká alakították át.” Az épületet 1945 után a
Műemlékek Országos Bizottságának tiltakozása ellenére lebontották.
A Tattersal-ként emlegetett Kerepesi úti telepre
1932-ben ifj. Paulheim Ferenc tervezett fedeles lovardát. A telep csak az 1960-as
években örökölte meg a Nemzeti Lovarda elnevezést.
Hosszhomlokzat, hosszmetszet |
Rövid homlokzatok, keresztmetszetek |
A fővárosi körút után legközelebb híres vidéki
kastélyaink lovardáival ismerkedünk meg, amelyek szintén tartogatnak
érdekességeket számunkra.
Korábbi Lovardatúráinkról ITT olvashatsz.
Forrás:
Bibó István: Az egykori Károlyi palota építésének
története. 1984. tanulmány. In: Építés – építészettudomány. Akadémiai Kiadó
folyóirata 1957-
Czagány István: A budavári palota. Bp., Műszaki
Könyvkiadó 1966.
Marótzy Kata – Gerle János: Ybl Miklós. Bp., Holnap
Kiadó Kft. 2002.
Képek forrása:
1. kép: Marótzy Kata – Gerle János: Ybl Miklós. Bp., Holnap
Kiadó Kft. 2002.
2-6. kép: Czagány István: A budavári palota. Bp., Műszaki
Könyvkiadó 1966.
8- 12. kép:
Bibó István: Az egykori Károlyi palota építésének története. 1984. tanulmány. In: Építés – építészettudomány. Akadémiai Kiadó folyóirata 1957-
Bibó István: Az egykori Károlyi palota építésének története. 1984. tanulmány. In: Építés – építészettudomány. Akadémiai Kiadó folyóirata 1957-
13. kép: MOL
14-15. kép: Marótzy Kata – Gerle János: Ybl Miklós. Bp., Holnap
Kiadó Kft. 2002.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése