Korábbi
cikkünkben az alternatív energiahordozókkal működő fűtési rendszereket,
berendezéseket igyekeztem bemutatni, a fűtéshez kapcsolódó építészeti tervezési
szempontokat is sorra vettük. Mivel szeretek egy témakört egészben látni,
megismerni nemcsak a legújabb megoldásokat, hanem a kezdeteket, az alapokat is,
ezért ebben az írásban ismét egy kicsit az építészettörténet és a népi
építészet területére kalandozom, és a hagyományos fűtőberendezéseket mutatom
be.
Korai kályhaábrázolás, Konstanz, 14. sz. eleje |
Az ételkészítés és fűtés
helye, a szabad tűzhely vagy a házakban a kemence, évszázadokon keresztül
szorosan összekapcsolódott, és többnyire ugyanarra a helyre korlátozódott, sőt
a világítást is ez szolgáltatta. A tűzgyújtás nehéz feladat volt, még a
vasárnapi templomba járás alól is fel volt mentve az, aki a tüzet őrizte. Évszázadokig
a füstelvezetést sem tudták hatékonyan megoldani, a tűzhely közelében állandó
volt a füst, a tetőn vagy az ajtónyílásokon keresztül távozott, amíg a kéményt
fel nem találták, egészen a 12. századig, amikor már kürtővel ellátott
kandallókat építettek. Nagyon messziről indult tehát az emberiség, míg eljutott
a mai kényelmes, komfortos, korszerű távfűtéses rendszerekig.
Ókori hypocaustum, légfűtés |
A hő raktározásával már az
ősember is próbálkozott, a neandervölgyi ember a tűzhely köré kőlapokat
állított, hogy azok is felmelegedjenek, majd a tűz hamvadása után továbbra is
sugározzák a hőt. De ne utazzunk ilyen messzire a fűtés történetében. A rómaiak
ugyan még nem ismerték a kéményt, ennek ellenére a hypocaustum (római
fürdők fűtési rendszere) mintájára egy kezdeti légfűtéses rendszert alkalmaztak
épületeikben. A helyiség alá fűtőkamrát építettek, felette a padlóba zárható
lyukakat alakítottak ki, majd a tűz leégése és a füst távozása után a lyukakat
kinyitva a helyiségbe áramlott a meleg levegő. A fűtőkamrát kenyérsütésre is
használták, és több helyiséget fűtő változata is ismert. Hátrányai közé
tartozott, hogy a füstöt nem tudták megfelelően kizárni, meghibásodása esetén
falbontásra volt szükség, alacsony hatékonysága ellenére pedig költséges és
fényűző megoldásnak számított. Magyarországon Budán, Óbudán és más várakban is
előkerültek hasonló fűtési rendszer nyomai. A 15. századra a kályha elterjedése
elavulttá tette, a középkori kolostorokban, várakban, városházákon azonban még
jó ideig tovább élt. A paraszti és polgári otthonokban pedig még ekkor is a
nyílt tűzhely volt a jellemző.
Kályhaábrázolás, Mátyás Graduale-jából |
A füsttelenített szoba tehát
a 15. századtól kezdett elterjedni. Ezzel kapcsolatban érdekes szoba szavunk etimológiája is: kezdetben a fürdőházat, fürdő helyiséget, sőt a kályhát is hívták
szobának (latin: stuba, ófelnémet: Stube), illetve szláv eredetű kemence
szavunk is a fürdőhöz kapcsolódik. Ugyanis a helyiségben felmelegített
kőlapokra vizet permeteztek, majd a keletkező gőzben tisztálkodtak. Ezeket a
kőlapokat később sütésre is használták, erről kapta a nevét a kemence. Az
egyhelyiséges fürdő,- és szárító épületek vezethettek a füsttelenített, fűthető
helyiség, a tiszta levegőjű szoba kialakulásához is. Egy 1277-es oklevélben már
mai jelentéssel olvashatunk a szobáról.
Középkori kályhaszem, Alföld |
A 8-9. századi ábrázolásokon
már megjelenik a kemence kéménnyel. Szép lassan kifejlődött a kívülről fűthető,
’hőtárolós’ kályha, amely eleinte egy kemenceszerű építmény volt, kívülről
cserepekkel, pohár formájú ún. kályhaszemekkel borítva, amelyek tartották és
sugározták is a meleget. Kályha szavunk a görög kakkabos (tégely, serpenyő),
illetve az ófelnémet kahhala szóból származik, amelynek jelentése edény, lábas,
illetve csempe. Ekkor még kályhás (vagyis csempékkel borított) kemencének
hívták. A kályha elnevezés csak a 18. századtól vált általánossá. Az ipari
kemence már ismert volt a kohászat, a kerámiakészítés és üveggyártás területén,
hiszen ezeknek a termékeknek az előállításához zárt tűztérre volt szükség. A
fazekasok hatalmas
kemencéket építettek, aminek boltozására egymásba
illeszthető korsókat használtak, így növelve a hőtároló tömeget. Később a
kemencék falába nyílásukkal kifelé poharak helyett már edényeket helyeztek, így
növelve a hősugárzó felületet, ebből alakult ki a szemeskályha. Ez a
kályhatípus 12. században alakult ki a dél-német területeken, az alpesi
tartományokban, és kezdett elterjedni Észak-Európa felé. Eleinte csak a
várakban, kolostorokban építettek kályhát, majd megjelent a városok és falvak
házaiban is. Természetesen még mindig luxusnak számított ez a fűtési mód,
sokáig egyetlen fűtött szoba volt még a többemeletes városi polgárházakban is,
hiszen megépítése és a kémény kialakítása is igen költséges volt. A tüzelőanyag
beszerzése sem volt olyan egyszerű a városokban, mint a falvakban, a fa értékes
ipari nyersanyagnak számított, ezért drágán adták. Európa egyes területein a
késő középkori erdőirtások még energiakrízishez is vezettek. A fajansz
elterjedésével a művészi csempék is megjelentek a kályhákon.
Késő középkori alföldi bögreszemes kályha |
Középpárkányos szemeskályha |
A simontornyai vár kandallója |
Kályhából épített takaréktűzhely |
Hordozható asztaltűzhely metszete |
Egysejtű veremlakások kemencével |
Szobai kemence padkával |
Korai klasszicista tornyoskályha |
Oszlopkályha főzőfülkével |
Hazánkban a távfűtés kezdetének az Országházat ellátó rendszer 1899. évi beüzemelését tekinthetjük. 1950-ben először fűtöttek lakásokat Almásfüzitőn a timföldgyár hulladékhőjével.
Szobai takaréktűzhely metszete |
A kemencék, kályhák és egyéb
tüzelőberendezések fejlődését, típusait igyekeztem végigkövetni ebben az
írásban. Nem tértem ki minden féle-fajta tüzelő minden típusára, mert célom az volt,
hogy átfogó képet nyújtsak a fűtés és berendezéseinek történetéről. A témakör
hatalmas és nagyon érdekes, így biztosan megjelenik még az ArchiFirka hasábjain.
A cikksorozat következő részei a magyar népi tüzelőberendezésekről, és a 20.
század első felének fűtési rendszereiről szólnak majd.
Forrás:
História, XV. évfolyam, 5-6. szám
Barabás Jenő - Gilyén Nándor: Vezérfonal népi építészetünk kutatásához,
Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1979
Sabján Tibor: Népi cserépkályhák, Terc Kft. Budapest 2008
Sabján Tibor: A takaréktűzhely, Terc Kft. Budapest 2002
Képek forrása:
8.ábra: a szerző felvétele, Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, zádori lakóház takaréktűzhelye
9.ábra: Sabján Tibor: A takaréktűzhely, Terc Kft. Budapest 2002., 120. p.
10.ábra: http://mek.niif.hu/02100/02152/html/04/173.html
11.ábra: a szerző felvétele, Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, sükösdi lakóház kemencéje9.ábra: Sabján Tibor: A takaréktűzhely, Terc Kft. Budapest 2002., 120. p.
10.ábra: http://mek.niif.hu/02100/02152/html/04/173.html
12.ábra: Sabján Tibor: Öntöttvas kályhák, Terc Kft. Budapest 2002., 84. p.
13.ábra: Sabján Tibor: Népi cserépkályhák, Terc Kft. Budapest 2008., 20. p.
14.ábra: Sabján Tibor: A takaréktűzhely, Terc Kft. Budapest 2002., 126. p.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése