Konferenciabeszámolónk második részében a lehetséges helyreállítási illetve rekonstrukciós elképzelések domináltak, inspiráló külföldi példákkal támogatva. Az első előadás-blokkok elemző-boncolgató tanulságai után haladtunk a koncepcionális tervek felé, vizsgálva a megörökölt beépítéseket, épületeket, helyzeteket.
A regéci vár |
Hambach kastély kortárs fogadóépülettel |
A Szent György tér madártávlatból |
A Nemzeti Galéria a Szent György téren, Zoboki-Demeter |
Madridi hallgató diploma láványterve |
Tanulságos volt ezekkel a gondolatokkal szembesülni.
A felújított Kapucinus utca 9. |
Dr.
Nagy Gábor Tamás budavári polgármester előadása már a második napot nyitotta
meg, tartalmilag viszont inkább az első nap témáihoz kapcsolódik, ezért illesztettem
ebbe a második összefoglalóba. A Budavári Önkormányzat saját és uniós források
felhasználásával számos újjáépítést megvalósított már. A vári lakosság életkora magas, 60 év körüli,
ebből adódik egyfajta generációs zártság, amely a fiatalodás révén lassan
eltűnően van, a nagyszülők helyét az unokák foglalják el. A várbeli lakásokat
nem privatizálták, Prágával ellentétben, ahol kártalanították a lakosokat, és
mára azok el is tűntek a várból, nálunk megmaradt a lakosság a falakon belül. A
műemléki épületek esetében nincs lehetőség társasházi formában működni, így a
felújítás terhe a lakókra és az önkormányzatra hárul. 18 épület van
önkormányzati tulajdonban, az évek során mindet fel tudták újítani. A Kapucinusutca 9. sz. alatti épület ICOMOS díjat nyert nemrég. Nemcsak a homlokzatok
felújítására törekedtek, igyekeztek életet lehelni a vári falakba. A Tóth Árpád
sétány megújulása három ütemben valósult meg. Az idő egészen 2010-ig állt a
Várban, akkor viszont hirtelen beindultak a fogaskerekek, a Mátyás templom
felújítása újra folytatódott, elkészült a Vár 25 program elnevezésű
fejlesztési terv, a Várkert Bazár sorsa is pozitívra fordult. A 2002-től
életveszélyes vári barlangrendszer
rendbetétele 2009-ben indulhatott meg, azóta
elkészült, bemutatásra vár. A Halászbástyát rendhagyó módon egy vállalkozó
finanszírozásából állították helyre, aki most visszabérli. A Szentháromság térhez
szintén támogatást nyertek, az Alagút tetőre is végre korlát kerülhetett (több
haláleset történt ott). Folyik a Magdolna torony felújítása is, utána a
megnyitását tervezik. A közlekedés megreformálása is küszöbön áll, ha az autós
forgalom kizárásával számolunk, akkor bizony liftek, lépcsők, garázsok
építésére van szükség, ez lenne a turisztikai fejlesztések alapja is. Ennek
koncepciójára elhangzott utalás az előadások során. Pályázat útján 16 db új
elektromos buszt is nyertek, ennek használatához még kormányzati döntésre van
szükségük. A feladat számos, és a különböző képviseletek szervezetek
összefogását igényli.
Így haladnak,
ha lassan is, a várbeli felújítások, a külső szemlélő számára talán kevésbé
érzékelhetően, mégis biztató eredményekkel. Az elkészült korlát az Alagút tetején |
Eközben a műegyetemi építészhallgatók alkotóheti munkájából nyílt kiállítás, amelynek témája természetesen szintén a Budai Vár volt. Nagyon megtszettek ezek a kis "szösszenetek", kedvem támadt nekem is hasonló montázsokhoz tőle.
Bővebben ITT.
Beszámolónk első része itt olvasható:
Vár ránk a Vár! – A Budai Vár, Építészeti konferencia a Nemzeti Hauszmann tervről. I. rész
Hamarosan folytatjuk!
Képek:
borító:
http://www.hirado.hu/2015/05/11/a-budai-var-felujitasat-a-legjobb-magyar-szakemberekre-biznak/
4. ábra: http://www.origo.hu/kultura/20150416-a-mupa-epitesze-a-varba-tenne-a-magyar-nemzeti-galeriat.html
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése