Mióta elkezdtem kerámiával
foglalkozni, egyik vágyam, hogy eljussak mindhárom híres hazai porcelángyárba.
Hollóházára, Herendre és Pécsre. Ebből most az egyik sikerült is, a híres
Rothschild minta, a csodás „chinoiserie”-k, és a több száz éves
porcelán-hagyományok világába. Herendi élménybeszámoló.
Röviden a
porcelánról
Viktória mintás tányérok |
Porcelán
szavunk idegen eredetű, a vénuszkagylót, porceláncsigát jelentő olasz porcellana szóból került át nyelvünkbe,
és arra utalt, hogy az anyag fehérségét, különlegességét a kagyló héjához
hasonlították. A porcelán a legnemesebb kerámiaféleség, magastűzön, mázasan
1200 °C és 1400 °C között tömörre kiégetett, kagylós törésű anyag. A
kőcserépből fejlődött ki a gyártása, kaolin, kvarc és földpát keverékéből áll. Keménységét
és további fizikai tulajdonságait leginkább a mullitnak
köszönheti, amely tipikusan 1100 °C fölött keletkezik a porcelán egyik fő
alapanyagából, a kaolinból.
Nevét fő lelőhelyéről a kínai Gaoling
hegyről kapta.
Mesevilág
kapujában…
Pár perc
késéssel foglaltuk el helyünket a vetítőteremben, ahol a vezetett Minimanufaktúra-látogatás
kezdődött. A valóban lenyűgöző marketingfilmet 3D-s szemüveggel nézhettük meg.
A több száz éves titkokból élő porcelángyár, semmi kétség, lépést tart a 21.
századdal. Még fel sem ocsúdhattunk ebből a megállapításból, a túra első
állomásán találtuk magunkat, ahol megmutatták, hogyan is néz ki a
porcelánmassza, hogyan történik a rá,- és bekorongolása a sorozatgyártott
csészének és csészealjnak, illetve mi a titka a fejét lehajtó agancsos szarvas
megmintázásának.
A porcelán alapanyagai:kaolin, földpát, kvarc |
A porcelán
legfőbb alapanyaga a kaolin,
amelynek legtöbb tulajdonságát köszönheti. A kaolin önmagában csak igen magas
hőmérsékleten égethető tömörré, ezért olvasztó hatású anyagokat, földpátokat, meszet adagolnak a porcelán-masszákhoz,
csökkentve azok tömörödési hőmérsékletét. Az így kapott massza viszont még nem
eléggé plasztikus, nem eléggé formázható, a hozzáadott olvasztó hatású anyagok
csökkentik a kaolin amúgy sem kiugró plasztikusságát. A harmadik fő komponens a
finomra őrölt kvarc, mely a porcelánok áttetszőségéért
felelős, szintén csökkenti a massza alakíthatóságát. A kaolin tartalom növelése
a hőállóságot fokozza, a földpát biztosítja az áttetszőséget, míg a kvarc és a
földpát együttes növelése a mechanikai szilárdságot növeli. A klasszikus
európai keményporcelán összetétele: 50% kaolin - 25%földpát - 25% kvarc. Az
olvasztó hatású földpátot különböző anyagokkal helyettesíthetik, így
létrejöhet: frittpocelán, csontporcelán, mész,- vagy
magnéziaporcelán stb. A kínai típusú porcelán lágyporcelán, amelyet 1200-1320°C-on, az európai porcelán keményporcelán, amelyet 1320-1410°C-on
égetnek tömörre.
Bemutatóterem |
A díszdoboz kikerül a formából |
Rákorongolás |
Kisplasztika készítés |
Rizsszemmintás doboz készül |
Kezdtem
lassan magamhoz térni, egyszerre próbáltam figyelni és fényképezni, hogy
befogadhassam a tetemes mennyiségű értékes információt. A következő terem a ’porcelánspagetti-kosár’,
az áttört dobozok és a rózsák szülőhelye volt. A Minimanufaktúra tulajdonképpen
azért épült, hogy bemutathassa mindazokat a legfőbb műveleteket, amelyek a
készítés során a gyárban zajlanak, ahová viszont a halandó porcelánrajongó szinte
soha nem teheti be a lábát. A termekben csend, rend, tisztaság és fegyelem
honolt, hiszen ezek a műveletek nagy odafigyelést igényelnek. Az áttört
dobozokon több száz apró lyukat kell kivágni, ha egyet is elrontanak belőle,
már selejtnek minősül. A vitrinekben félkész tárgyak, szobrok öntésére szolgáló
sokdarabos gipszformák ejtik ámulatba a látogatót. Égetőkemencék kicsinyített
másai illusztrálják, hol veszik fel végleges
állapotukat e törékeny darabok. Egy
szinttel lentebb ereszkedve jutottunk a tekinteteket lebilincselő
porcelánfestők birodalmába. Feltárulnak az apró titkok. A mintákat vonalak
mentén kilyukasztott pauszpapíron keresztül, szénporral viszik fel a tárgyakra.
Mókusszőr ecseteket mártanak a terpentin,- vagy vastagolajból és színes
festékporból álló keverékekbe, hogy aztán a jól ismert minták kanyarodjanak ki
ecsetjeik nyomán. Jelenleg német készítményeket használnak, ezüst, platina és
arany festékekkel is dolgoznak, amelyek igen drágák. Korábban egy-egy
porcelánfestő akár húsz éven keresztül is festhette ugyanazt a mintát, ma
azonban már megkövetelik tőlük a rugalmasságot, sokféle mintát, stílust kell
tudniuk festeni. Kérdésemre sajnos semmilyen izgalmas belső anekdotát nem
tudtak felidézni, talán szégyenlősségből, ellenben szívesen beszéltek a
munkájukról, milyen a Minimanufaktúrában látogatókkal körülvéve dolgozni a gyár
monoton zsongásához képest, vagy melyik mintát szeretik a legjobban. A herendi
alapelvek, higiénia, tisztaság, eredményesség, rendtartás, etika, naprakészség,
dolgosság és fegyelem, mind-mind tükröződött a tárgyakat és készítőiket,
díszítőiket látva.
Harlequin születése |
Készül a 'spagetti-kosár' |
A rózsát olaj hozzáadásával formázzák |
Ebből bizony lószobor lesz... |
A porcelánfestő munkában |
Bár a
kerámia iránti szenvedélyem vezetett a gyárba, és a befogadó épületet a maga
idejében a legtöbb valamire való szakmai orgánum méltatta, azért én is igyekeztem
néhány pillantást vetni építész szemmel is a múzeumra. A téglaburkolatba
belesimuló kerámia és üveg elemek elegáns díszei a bástyaszerű falak által
határolt épületnek, amelyek védelmezőn borulnak százéves hagyományainkat
megőrző kezek és szándékok fölé. Kívülről semmi sem utal a belsőkben folyó lágy
szépségre. Mint egy hosszantartó élvezet, amikor a roppanós csoki alól
szétfolyik a szánkban a töltelék. A klasszikus és minőségi belsőépítészeti
elemek visszafogottan adják meg a keretet az épületnél fontosabb belső
tartalomnak: a porcelánnak. Az utca szemközti oldalán elhelyezkedő korabeli
múzeum (és egyben gyár-) épületben megőrzött egykori égetőkemence láttán pedig
az jutott eszembe, hogy akár ez a forma is ihlethette az új épületegyüttes
külső megjelenését.
Egy élő oximoron: porcelánoroszlán |
A Minimanufaktúra porcelánfestő műhelye belülről |
Az egykori hatalmas égetőkemence |
A számtalan
gyönyörű porcelántárgyból álló kiállítást óriási feladat lenne csak írásban és
képekben visszaadni, egy szemvillanás erejéig azért megpróbálkozom vele.
Herendi díszkút részlete, összesen 2664 áttöréssel, 1000 munkaóra árán |
Fischer Mór
megrendelőiről, mecénásairól nevezte el jellegzetes díszítményeit, a hatalmas
repertoárban így könnyebb is volt azonosítani őket. Az Eszterházy család volt
egyik legfőbb pártfogója, akik az igényes, egyedi, kézi festésű művészi porcelánok
felé ösztökélték őt. Emléküket egy eredetileg kínai díszítmény őrzi, amelyet őseik
Szentpétervárról hoztak Magyarországra: vöröses alapon fehér apróvirágos fűcsomók.
Legendás herendi
díszítmények: Eszterházy, Gödöllő (Sissy személyes használatára), Miramare
(Miksa mexikói császárnak), Viktória, Wales, Rothschild, Lichtenstein, Waldstein, Humboldt.
Eszterházy minta |
A herendi „chinoiserie”-k, vagyis kínai ízlésű
porcelánok Fischer Mór keze nyomán egyedülálló, sokszínű és változatos tárgyakká
változtak, amelyek így korának eklektikus szemléletét tükrözték. A chinoiserie
nemcsak a kínai művészetből merít, hanem japán, indiai és közel-keleti elemeket
is egyesít az európai ízlés szerint. A 18. századi porcelánfestészet nagyon kedvelte
a híres japán Imari porcelánok máz alatti kobalttal és máz feletti vörössel és
arannyal festett díszítményeiket. A kínai festők az ornamentikát folyamatosan,
lendületes ecsetvonásokkal festették fel, míg Fischer díszítményein a festők
először a rajz körvonalát rögzítették, azután töltötték ki a körvonalon belüli
részeket, ezért domborodnak ki jobban a máz feletti festékek, mint eredeti társaikon.
Az egyik legértékesebb darab a képen látható Imari tál.
Imari stílusú tál |
A millenniumra való készülődés Herendet is felpezsdítette. Farkasházy
Fischer Jenő európai utazásai során ismerte meg azokat a különleges
máztechnikákat, amelyeket Herenden is meg szeretett volna honosítani. A coulé
(folyatott) lágy porcelánmázak, a kristálymázak, a lüszterek és a finom pate sur
pate (massza a masszán) technikával készült vázái és díszítményei a szecesszió
világkiállításán 1900-ban Párizsban aranyérmet nyertek.
Farkasházy Fischer mázkísérletei |
Számos híresség polcán díszeleg Herendi porcelán. A legemlékezetesebb ajándékok
a múzeumban is láthatók. Bizony, már Overdoos is herendi porcelánon. :-)
Overdoos tulajdonosa kapta ajándékba |
Nemrég
valaki azon a véleményen volt, hogy elcsépelt már Tokajit vagy Herendit ajándékozni
egy külföldinek. Én akkor hirtelen nem nagyon tudtam mit válaszolni erre, mert
abban igazat adtam neki, hogy a kortárs képző és iparművészek alkotásai is
nemzetközi elismerést érdemelnek. Most, hogy a saját szememmel is láttam egy
darabot ebből a hungarikumból, semmi kétségem felőle, hogy van miért Herendit
birtokolni. Mert nemcsak egy darab szép porcelán, hanem az alkotó munka
megtestesülése is, amit megfizetni talán nem is lehet. Ide kívánkozik egy
idézet is, amely az építészekre éppúgy igaz:
"Ha független
kézművestől vásárolsz, többet veszel egy képnél, egy szappannál, egy táskánál.
Megveszed tőle egyúttal órák ezreit, amelyeket kísérletezéssel töltött, és
megveszed elkövetett hibáinak százait is. Napokat, heteket, hónapokat, éveket
veszel, amelyek kudarcokkal és örömökkel teltek."
/Rebekah Joy Plett/
/Rebekah Joy Plett/
A Viktória
mintás csészéből teát kortyolgatva (amelyet a belépő mellé kaptunk ajándékba) a
lépcsős csodakupolát bámulva, lenyűgözve a sok szépségtől és eltikkadva a több
órás koncentrálástól és fényképezéstől, egy pillanatra én is királynőnek
éreztem magam Herenden… ;)
Rengeteg
érdekes dolgot lehetne még mondani a porcelánról, akit bővebben érdekel, ide kattintva olvashatja a porcelánról, gyártásáról és a hazai
porcelánmanufaktúrákról szóló tanulmányomat.
Forrás:
Helyszíni látogatás 2015. április
Porcelán:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Porcel%C3%A1n
(2014. október 16.)
Babos Pálma:
A magyar porcelángyártás története, NSZFI 2008.
Képek a szerző felvételei
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése