Sokféle
könyvet forgatok a kezemben szakirodalomtól a kortárs szépirodalomig, azonban
Agatha Christie iránti rajongásom gyerekkorom óta töretlen. Majdnem az összes
krimijét a polcomon tudhatom, de csak nemrég került a kezembe egy elfeledett
régi újságcikk, amelyből kiderült, hogy férje révén nemcsak a régészetbe
kóstolt bele, hanem a belsőépítészethez is olthatatlan szenvedély fűzte. Kis
kitérőt teszek most egyik kedvenc területemre, Agatha világába, szigorúan
építész szemmel. :-)
Fogadásból világhír
„Nővérével egyszer detektívregényekről
beszélgettek. Agatha már sok bűnügyi történetet olvasott, s úgy találja,
pompásan elvonják a figyelmet az élet bajairól, gondjairól. Nővére szidja a
műfaj termékeit, azt mondja, lehetetlen olyat találni köztük, melynek már a
legelején ne tudná az ember, hogy ki a gyilkos. „Azt hiszem, én tudnék olyat
írni, amelyben nem találod ki a gyilkos személyét”- szól Agatha elgondolkozva.
„Fogadjunk, hogy nem tudsz.” „Jó, fogadjunk.” A 20. század derekán a második
legtöbbet fordított szerző volt Shakespeare után.
Álomotthon, avagy Christie valódi világa
A híres otthon Greenway-ben |
Agatha Devonshire megye
fénykorában született, angol-amerikai középosztálybeli családban, éppen amikor
Torquay lett az „angol riviéra” és pazar, viktoriánus stílusú szállodák, pavilonok, villák lepték el
a tengerpartot. Gyerekkori
otthonának (Devonshire, Torquay, Ashfield) Edward kori berendezése - házuk
anyja és nagyanyja dédelgetett 19. századi gyűjteményével volt tele - élete
végéig meghatározta és befolyásolta őt a dekorálás és lakberendezés világában. „Kopott
vörös függöny a konyhában, török szőnyeg a lépcsőn, nagy kopott tanulószoba
sötétkék és vörös dombornyomott tapétával”- emlékszik vissza. A kandallópárkányon
álló nippek, mint Harlequin, a híres Mr. Quinn ihletőjévé váltak. Míg a világ
és a környezete is az Art Deco és a modernizmus felé haladt, Agatha a
viktoriánus korban ragadt. (Tudvalevő, hogy a nyomozó hajlamokkal megáldott
vénkisasszony Miss Marple-t is hamisítatlan viktoriánus szellemben nevelt
nagymamájáról és barátnőiről mintázta.) A befutott szerző Greenway-ben
vásárolta meg álomotthonát, (hatezer angol fontért, amely ma kb. 44 ezer US
dollárnak felel meg…) amely eredetileg egy 757 hektáros birtok volt kiterjedt
mezőgazdasági területekkel. Az eladáskor, 1938-ban azonban már csak a kastélyt
és a hozzá tartozó fallal körülvett kertet kínálták. Agatha imádott otthonokat
felújítani vagy berendezni, egy időben nyolc ilyen háza volt egyszerre! „Otthon
az egyik hobbim, hogy házakat veszek, berendezem és átalakítom őket, egy rövid
ideig lakom bennük, aztán eladom.” Greenway pedig maga volt számára a
paradicsom: mohón konzultált róla építész barátaival, így bővíttette a
fürdőszobát, és lebontatta a ház hátulsó, ormótlan részét. A második
világháború kitörésével megtorpantak a munkák, és mire a háborúnak vége lett,
Agatha egy 19. századi házban találta magát viktoriánus és György korabeli antikvitásokkal
telezsúfolva, a modernitás kellős közepén. Grúz szellemben fogant szalonjában a
nehéz mahagóni bútorokat, keleti szőnyegeket fehér lambériával és ébenfa
padlóval törte meg. Sok értékes antik tárgyat őrzött otthonában, például egy
grúz hintaszéket, egy 18. századi Chippendale shellback széket, vagy meisseni
porcelán-kandallóórát. Halála után, 1976-ban a National Trust vette
gondozásába a birokot, megőrizték a házat, katalogizálták Agatha és férje
tárgyait. (A ház ma is látogatható, Hilary MacAskill könyvet is írt a
házról Agatha Christe at home
címmel.)
Grúz ihletésű, ébenfa padlós szoba |
Viktória korabeli berendezés a Greenway-i házban |
Poirot Art Deco világa
Midland Hotel |
„Az art deco az 1920-as
években indult útjára, és az 1925-ös párizsi világkiállításon érte el
csúcspontját. Habár nem volt hosszú korszak, mégis nagyon gyorsan elterjedt, és
a mai napig is előszeretettel elevenítik fel. Eredetét tekintve az art
nouveau-hoz, a francia szecesszióhoz köthető, de egyéb irányzat stíluselemeit
is magába olvasztotta: a konstruktivizmusból merítette a geometriai
stilizációt, a futurizmusból a modern kor éltetését, a kubizmusból pedig a
festészeti alapokat. Jelentős hatása volt rá az egyiptomi művészetnek is.
Stílusát merész, egyszerű, geometrikus vonalvezetés jellemzi erős, tiszta
színvilág mellett. Anyaghasználata pazar: zománc, elefántcsont, bronz, csiszolt
kő, de a tömegtermeléssel készült anyagokat, mint a krómot és a bakelitet is
előszeretettel használja. A stílus a luxus és az elegancia egyik kifejezője
lett, a Hollywoodi stílus is az art deco-ra épült.”
De LA Warr Pavilon, Bexhill |
A híres Poirot epizódok
látványtervezője, Jeff Tessler rengeteg gondot fordított az 1930-as évekbeli
angol környezet megteremtésére. Olyan emblematikus art deco épületekben
forgattak, mint az 1933-ban épült Oliver Hill által tervezett Midland Hotel,
amelyet az angol tengerparti üdülés visszaszorulása miatt bezártak, majd
2008-ban a felújítás után újra megnyitottak, és többek között Coco Chanel, Sir
Laurence Olivier és Noel Cowar törzshelye is volt. Bexhill-ben, ahol az
ABC-gyilkosságok második gyilkossága játszódik, épült a brit modernizmus egyik
gyöngyszeme, a De La Warr Pavilon (Eric Mendelsohn és Serge Chermayeff 1935.), amelynek
üvegfallal körbevett, páratlan csigalépcsős lépcsőházában tárja fel Poirot a rejtély nyitját. Az
előzőhöz hasonlóan ez az épület is a tengerparti üdülők sorsára jutott, 2006-ban
támadt fel újra. A hátborzongató Tíz
kicsi néger című regényt a híres, art deco stílusban épült Burgh Island
Hotel
ihlette, amely a Nyaraló gyilkosok c. epizódban is megjelenik. (Az épület
valóban a szárazföldtől 250 méterre fekvő, Bigbury-on-Sea szigeten áll, és csak
dagálykor közelíthető meg egy különleges vizi jármű segítségével.) Poirot
aprólékos, már-már beteges rend,- és harmóniaszeretetét, tökéletességre
törekvését híven tükrözte filmbéli lakása is. Valójában a Florin Court épületét
használták külső képként, amely a Charterhouse Square-en, Clerkenwell-ben,
London központjában áll. Kezdetben egy sápadt-elegáns üveg-króm Mies van der
Rohe-stílusú lakást rendeztek be neki, majd átalakították egy
kontinentálisabb,
a belga és francia art deco-nak megfelelő gazdagabb, feltűnőbb, színesebb
enteriőrré. Bár a könyvbeli Poirot „art deco-sága” túl rikító volt, sikerült a
tervezőknek egyszerre fényűző és a nyomozó személyiségét tükröző belső teret
alkotni, amelynek nosztalgikus gazdagsága hozzájárult a sorozat népszerűségéhez
is.
Burgh Island Hotel, Bigbury-on-Sea |
A "Tíz kicsi néger" színpadképe |
Könyveiben hamisítatlanul
visszaköszön a gyermekkori ház és a tengerparti nyaralások
miliője. Agatha
világa azonban nemcsak könyvlapokon létezik, a késő 19. és korai 20. századi
berendezésű hotelszobákat ma is gyakran
Agatha Christie stílusú-ként hirdetik. Hasonlóról ír maga Christie is
Bertram szálló című krimijében, amelyben az 1900-as évekbeli Edward-kori
Angliát állítja szembe a hatvanas évek Angliájával. (E művét egyik ismert,
azóta már irodalmi körökben is elismert ponyva-írónk, Rejtő Jenő is kifigurázta
Vesztegzár a Grand Hotelben c. regényében.) Mint kiderül, az egész csak
egy díszlet, hogy odavonzza az amerikai turistákat, hiszen nekik van pénzük,
illetve mert az emberek azt várják, hogy Anglia olyan legyen, mint a Henry
James regényekben. Talán a legkifejezőbben itt ír a kor építészetét érintő
változásokról. A szálló egy, a háborús pusztításoktól megkímélt, helyreállított
épület a West End szívéhez közel. A központi fűtést elrejtik az Edward-kori
belsőben, hiszen a hallban kandalló áll. Az amerikaiak olyan szobát kapnak,
ahol pár fokkal melegebb van, mert fázósabbak, mint az angolok. A szobákban,
villanyborotva, zuhanyzós kád fogadja az oda érkezőket, sőt egy televíziós
szoba is akad, ha valaki azt igényelné. Az ötórai tea már kiment a divatból,
itt viszont látványosság, nemcsak a szállóvendégek jönnek be ilyenkor. A
rokonok hajdani londoni házait lakásokká alakították, vagy helyükön
felhőkarcolók nőttek.
Florin Court, azaz Withehaven Mainsons |
Poirot filmbéli art deco stílusú nappalija |
Régészélet
Elefántcsont szobor a British Museum-ból |
„Minél öregebb lesz az
ember, annál értékesebb lesz egy régész számára.” E rosszmájú újságírói
megjegyzést Agatha és archeológus férje közötti 14 évnyi korkülönbség ihlette. 2011
márciusában a British Museum-ban kiállították azokat a háromezer éves
elefántcsont tárgyakat, amelyeket Max Mallowan és régész csapata tártak fel
Irakban, az egykori Asszír Birodalom területén, és Agatha arckrémmel történő
tisztítási módszerének köszönhetően nagyon jó állapotban maradtak fenn. „Agatha
Christie egy lépést sem tett az arckrémje nélkül, 14 évvel idősebb volt
férjénél, igyekezete tehát érthető” - véli Henrietta McCall, a British Museum
kurátora, a Max Mallowan életéről és Agatha Christie régészeti tevékenységéről
szóló könyv (The Life of Max Mallowan: Archaeology and Agatha Christie)
szerzője.” Márcsak azért is érdekesek ezek a pici szobrok, mert a feltárás óta
még soha nem állították ki őket, egy raktárban porosodtak. Christie pedig
nemcsak részt vett férjével az ásatásokon, de finanszírozta is férje ásatásait.
Mallowan 1949 és 1962 között tárta fel Nimrúdot, az egykori akkád Kalhut, s
ezzel világhírre tett szert. A Közel-Keleten töltött régész expedíciókon
szerzett élményeiről nemcsak detektívregényeiben bukkannak fel részletek
(megismerkedésük története ihlette a
Gyilkosság Mezopotámiában c. művét), hanem
egy jól megírt, frappáns humorú könyvben is beszámolt róluk a krimik
királynője. Az Így éltünk Mezopotámiában
c. művet bátran ajánlom mindenkinek, aki szórakozni szeretne, és szívesen
megismerkedik a sivatagi régész-élet illetve az arab világ mindennapjaival. Az
írónő az építész munkatársakról is kíméletlenül beszámolt, már csak ezért is
érdemes belelapozni. Az ásatásokon készült, nagy nehézségek között (sötétkamrát
kellett építeni a sátorban!) előhívott fekete-fehér fotóit a régészek ma is
használják.
Férjével és Woollye-val Ur város feltárásakor, 1931 |
„Elvállalom a vádlott védelmét a kritikusokkal
szemben”
Karikatúra egy magyar folyóiratból |
Sokan úgy vélik, Christie
nem nagyon érdemel dobogós helyet az irodalmi ranglétrán. Írásai valóban nem
szépirodalmi jellegűek, aki azt keresi bennük, hiába fárad. Egy darabka
művelődés,- és társadalomtörténetet viszont mindig biztosan kapunk tőle az
1915-65 közötti Angliáról. Bár nem merül tolsztoj-i
mélységekbe, mindig felvillannak erkölcsi fejtegetései egy-egy szereplő szájába
adva a bűnről-bűnhődésről, az isteni igazságszolgáltatásról, az eutanáziáról, vagy a
régi és az új együttéléséről, ami idősebb korában sokat foglalkoztatta. Műveiben sokszor
megjelenik a háború által megváltozott mindennapi középosztálybeli élet
ábrázolása, híres nyomozója alakját is
állítólag belga menekültekről mintázta. A terek, épületek, berendezések
leírását, vagy a kertészkedés nagy kérdéseit el nem mulasztaná, szenvedélye itt
is testet ölt. Első krimijében pedig olyan szakszerűen írt a mérgekről, hogy
dicsérő recenziót jelentetett meg róla a londoni Gyógyszerészeti Szemle.
Megjelennek az angliai jogrendszer és büntetés-végrehajtás szereplői, a
Scotland Yard, az ügyész, az esküdtszék, és azt is megtudjuk, hogy a zsarolást
ekkor súlyosan büntetendő cselekményként tartották számon, és a második
világháborúig él még a halálbüntetés, melynek eltörléséről akár oldalakon
keresztül is kifejti véleményét szereplői által. Miss Marple kitalált, isten
háta mögötti bűbájos otthonában tipikus képet kaphatunk az angol vidéki életről
és szereplőiről is. Örökzöld témája a „többé soha nem kapható rendes”
háztartási alkalmazott, az anglikán egyház és képviselői, a sportautók, a
fiatalkori bűnözés, és a lányok rövid szoknyája, vagy a fiúk hosszú haja –
egyszóval az élet dolgai. A második világháború utáni írásaiban gyakran téma a
megváltozott Anglia, a földalattin rohanó Londonnal, kommunista
összeesküvésekkel, magas jövedelemadóval tarkítva. Az
első osztályú vonatjegy drága, oxfordi matematika diplomával viszont kiválóan
el lehet helyezkedni háztartási alkalmazottként… Ismerősen hangzik? Pedig már
nem 1957-et írunk.
Az írónő greenway-i otthonában |
Sokan gondolják úgy, ő maga
is olyan személyiség lehetett, mint viktoriánus hősei. Valójában inkább egy
kíváncsi, belevaló nő volt, aki „csak szórakoztatni akart.”
Az én A. C. TOP 10-em:
Ezek nem feltétlenül a
legjobb, vagy a bestseller listák élén szereplő könyvei, de engem megragadott
bennük a történet érdekessége, a szereplők személyisége vagy a szituációk
pszihológiája. Vagy egyszerűen csak megtetszettek valamiért.
1. Miért nem szóltak Evansnak?
2. Halál a Níluson (P)
3. Gyilkosság meghirdetve (M)
4. Három vak egér
5. Szunnyadó gyilkosság (M)
6. Tíz kicsi néger
7. Paddington 16.50 (M)
8. Éjféltájt
9. „Balhüvelykem bizsereg…” (TT)
10. Fülemüle villa
+1 Chimneys titka – magyar (vagy inkább közép-európai) vonatkozásokkal is
bőven megáldott „mese-krimi” az unokaöccsnek, mégis szerethető, mulattató.
(Agatha énektanára magyar volt.)
Forrás:
Kozári Mónika: Agatha Christie történész szemmel, Tiszatáj, 10. szám (2000)
90–100. p.
Képek forrása:
1. kép: http://www.victorianhomesmag.com/victorian-decor-inspiration-agatha-christie/
3-4. kép: http://www.victorianhomesmag.com/victorian-decor-inspiration-agatha-christie-part-2/
13. kép: http://hvg.hu/kultura/20110319_agatha_christie_titokzatos_elete_krimi
3-4. kép: http://www.victorianhomesmag.com/victorian-decor-inspiration-agatha-christie-part-2/
7. kép: http://myfriendslike.co.uk/agatha-christie-spotted-on-burgh-island/
8. kép: magyar folyóirat
9. kép: http://www.verbirka.hu/2012/07/sherlock-holmes-vs-poirot.html
10-11. kép: http://heczeidesign.hu/poirot-lakasa-art-deco-enteriorok/
12. kép: http://juharizsuzsanna.blog.hu/2011/11/10/tiz_kicsi_regesz_irakba_ment8. kép: magyar folyóirat
9. kép: http://www.verbirka.hu/2012/07/sherlock-holmes-vs-poirot.html
10-11. kép: http://heczeidesign.hu/poirot-lakasa-art-deco-enteriorok/
13. kép: http://hvg.hu/kultura/20110319_agatha_christie_titokzatos_elete_krimi
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése