Történeti ménesbirtok és egy darabka Monarchia Mezőhegyesen
Ráday Mihály
Fasor a főút mentén |
Az Alföld, legdélkeletibb
csücskében, rejtve őriz egy darabot az ország történelméből. A román határtól 5
km-re fekszik az egykori Monarchia nagyszabású hadi- és pótló tenyésztő
telepeként felépített, mára várossá alakult Mezőhegyes. Budapestről 230 km-t
kell autóznunk az első látásra szokványosnak tűnő településhez, de közelebb
érve azonnal szembe tűnik, mitől olyan különleges. A települést átszelő, gyönyörű
fasorral szegélyezett „sugárút” mentén egy mértani pontossággal megszerkesztett
katonai telep tárul a szemünk elé, kaszárnyaépületekkel, tiszti kaszinóval,
vasútállomással, víztoronnyal. A telep nagyszabású és szervezett kialakítása
máig meghatározza Mezőhegyes városát. Vonuló huszárok helyett azonban ma már
csak autókat láthatunk a főúton, a nőtlen tisztilakban polgármesteri hivatal
működik, az út végén az egykori Csikós-csárda pedig üresen áll. Széles utcák,
hatalmas fák, sárga színű, romantikus stílusú, fachwerkes homlokzatok,
kovácsoltvas lámpaoszlopok visznek vissza minket a nyelvújítás, a reformkor,
majd a kiegyezés idejébe. Megdöbbentő, mennyire megőrizte eredeti arculatát a
vidék! Az unalomig ismert Habsburg Birodalom szó Mezőhegyest
látva hirtelen értelmet nyer: egy birodalmat ellátó, katonai irányítás alatt
álló, tízezer lovat befogadó tenyésztőtelep épületegyüttese - amely szinte
hiánytalanul a mai napig is áll - reprezentálja ezt számunkra.
Egykori parancsnoki, ma igazgatási épület |
Külsőkemencés csikóslak |
Zabsilótorony |
Mezőhegyes
egyedülálló mezőgazdasági és építészeti organizmus, egy virágzó korszak emlékét
őrzi még ma is. Gondos mérnöki munkával felépített telep, amely a Habsburg
Birodalom, később a Monarchia, és Európa egyik legelismertebb lótenyésztő
központja lett. Épületegyüttesei egyedülállók, és néhány bontástól,
beavatkozástól eltekintve, szinte hiánytalanul állnak.
A Birodalom
hadi- és pótlótenyésztő intézete helyszínének kiválasztásakor az egyik fontos
szempont volt, hogy a környező alföldi területeknél magasabban feküdt, mélyen
volt a talajvíz, és áradások sem fenyegették, így kiváló legelője alkalmas volt
lótenyésztés céljára. 1784. december 20-án írta alá a császár az
alapítólevelet, az építkezések azonban csak később kezdődtek. A bécsi Katonai
Építészeti Igazgatóság tervei alapján 1785 áprilisában indult meg a munka,
Kohlhoffer és le Fevre katonai mérnökök irányításával, Macker pesti építési
vállalkozó kivitelezésében. Az épületekhez szükséges építőanyagot a Maroson
úsztatták le, valamint Aradról és Nagylakról szállították ide.
A szabadságharc alatt a betegségek behurcolása miatt a
ménes negyede elpusztult. A kiegyezés után a ménesbirtok a Magyar Királyság
tulajdonába került, és Magyar Királyi Állami Ménes lett a neve. A felügyeletet
az illetékes magyar minisztérium látta el, de maradt osztrák kezelőszemélyzet
is. Katonai ügyekben a bécsi Hadügyminisztérium rendelkezett felette. A 90 éven
át folyó, a hadsereg szolgálatában álló lótenyésztés után a cél az itt
kitenyésztett fajták továbbtenyésztése és a magyar mezőgazdaság fejlesztése
lett. Az első világháború közvetlen pusztításai Mezőhegyest elkerülték, de az állatállomány
jelentős része elpusztult, hiszen a tüzérség lovait innen biztosították. A
Tanácsköztársaság bukása után viszont nagy károkat szenvedett az intézmény, és
több éves kemény munkával sikerült csak helyreállítani. Ennek a fellendülő
időszaknak a csúcsán érte a ménes működését a második világháború kitörése,
mely mélypontra juttatta nemcsak a ménesbirtok, de a lovak sorsát is. A háború
után a ménes nagyrészt nyugatra került, illetve az országban szóródott szét,
ahonnan 1948 végére sikerült valamelyest visszaszerezni az állományt, és
1950-ben újra megindulhatott a tenyésztés.
Az első építési periódusban, 1785-ben, Ómezőhegyesen
létesült a régi ménesudvar, három íves istállóval, a két ókaszárnya,
csikóslakok, intézői lakok, csikós csárda, igazgatóság, és az öregcsűr. „A nagy
létszámú ló elhelyezésére eleinte csak kezdetleges istállókat készítettek,
melyek inkább csak oszlopokra épített „színek” voltak. Rendeltetésük az volt,
hogy az eső és hőség ellen védelmet nyújtsanak. Az oszlopok közét télen
trágyával berakták. Az egészen befalazottak mellett kiemelhető deszkafalú
istállókat is építettek. Kapuikat állandóan nyitva tartották, havas és zimankós
napok kivételével a takarmányozást is a szabadban végezték.” (Mezőhegyes)
Helyszínrajz 1810 |
Rajz és felmérés Hild János tornyos lovardájáról |
„Fedett, ún. téli lovarda. Rados Jenő: Hild József
monográfiájában szerepel az épület a korábbi állapotában, mint az édesapa, Hild
János munkája. Hild János több kincstári megbízást teljesített Mezőhegyesen,
stílusjegyek alapján több épület volna sorolható munkái közé, azonban ez egy
további kutatás témája kell hogy legyen. Az említett munkában szereplő aquarell
és egy 1870 körüli felmérés a lovardát Ny-i homlokzatán toronnyal és a maitól
eltérő fedélszékkel mutatja. A mai állapot viszont fachwerkes oromzatú. Ezek
szerint az épületet az 1880-as években, amikor a településen több fachwerkes
épületet készítettek, a lovardát is átfedték. Ebből az időből származnak
csillárai is. Megőrzött eredeti tükreinek kora még nem tisztázott. […]
Lenyűgöző a 20 m-es fesztávú fa fedélszék. (A Gazdaság tervtára őriz egy XVIII.
század végi teljesen fából készült lovarda tervrajzát, melynek ideiglenes
megléte talán még az ómezői központnál elképzelhető lehetett.)” (TKM Kiskönyvtára, Mezőhegyes)
A fedett lovarda belső tere |
A
mezőhegyesi lovarda ma látható nyitott fedélszéke nem az eredeti, 1885-ben az
oromzat átépítésekor a szerkezetet is kicserélték és újrafedték az épületet.
A cikk a Vezérfonal történeti lovardák kutatásához és műemléki helyreállításához c. szakdolgozat alapján készült.
A cikkben szereplő források:
Mezőhegyes. Összeállították: Ágó Mátyás, Csajbók Csaba stb.
BORONA Bt. Bp. 1994.
Tájak, Korok, Múzeumok Kiskönyvtára, Mezőhegyes. Szerkesztette: Dercsényi Balázs 1985.
A fotók a helyszínen, 2011-ben készültek
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése