Porcelán szavunk idegen eredetű, a vénuszkagylót,
porceláncsigát jelentő olasz porcellana
szóból került át nyelvünkbe, és arra utalt, hogy az anyag fehérségét,
különlegességét a kagyló héjához hasonlították. A porcelán a legnemesebb
kerámiaféleség, magastűzön, mázasan 1200 °C és 1400 °C között tömörre
kiégetett, kagylós törésű anyag. A kőcserépből fejlődött ki a gyártása, kaolin,
kvarc és földpát keverékéből áll. Keménységét és további fizikai tulajdonságait
leginkább a mullitnak köszönheti, mely
tipikusan 1100 °C fölött keletkezik a porcelán egyik fő alapanyagából, a kaolinból.
Nevét fő lelőhelyéről a kínai Gaoling
hegyről kapta.
A PORCELÁN
ÖSSZETÉTELE, FAJTÁI
Kaolin |
A porcelán legfőbb alapanyaga a kaolin,
melynek legtöbb tulajdonságát köszönheti. A kaolin önmagában csak igen magas
hőmérsékleten égethető tömörré, ezért olvasztó hatású anyagokat, földpátokat, meszet adagolnak a porcelán-masszákhoz,
csökkentve azok tömörödési hőmérsékletét. Az így kapott massza viszont még nem
eléggé plasztikus, nem eléggé formázható, a hozzáadott olvasztó hatású anyagok
csökkentik a kaolin amúgy sem kiugró plasztikusságát. A harmadik fő komponens a
finomra őrölt kvarc, mely a porcelánok áttetszőségéért
felelős, szintén csökkenti a massza alakíthatóságát. A kaolin tartalom növelése
a hőállóságot fokozza, a földpát biztosítja az áttetszőséget, míg a kvarc és a
földpát együttes növelése a mechanikai szilárdságot növeli. A plasztikusság
leírására két jelzőt használnak: kövér,
ha könnyen alakítható, tapintásra zsíros, plasztikussága igen nagy, és sovány, ha nehezebben alakítható,
repedezik, tapintásra könnyen elválik a kéztől. A legtöbb porcelánmassza sovány
massza, ennek megfelelően nehezen alakítható, nem eléggé plasztikus, könnyen
nedvesedik, azaz kevés víz hatására rengeteget változik az alakíthatósága. A plasztikusság
növelésére a masszákhoz 2-3 % bentonitot adagolnak a késztermék
színének rovására, mivel a bentonitok legtöbbször vas-szennyezést
tartalmaznak.
A klasszikus európai keményporcelán összetétele: 50%
kaolin - 25%földpát - 25% kvarc. Az olvasztó hatású földpátot különböző
anyagokkal helyettesíthetik, így létrejöhet: frittpocelán, csontporcelán,
mész,- vagy magnéziaporcelán stb. A kínai típusú porcelán lágyporcelán, amelyet 1200-1320°C-on, az európai porcelán keményporcelán, amelyet 1320-1410°C-on
égetnek tömörre.
Megkülönböztetünk német, francia és angol típusú porcelánt.
A német típus magas hőfokon égetett kemény,- vagy földpátos porcelán, magas
alumínuim-oxid tartalommal, ezért erősen kopás,- és karcálló. A francia típus
lágyporcelán, kaolin helyett fritt az alapanyaga. Az angol típus alacsony
hőfokon égetett, csonthamu hozzáadásával készült porcelán.
A KÍNAI
PORCELÁN
Ming kori tál |
Kína a Tang-dinasztia uralkodása alatt, a 7.
században, virágzó birodalommá nőtte ki magát, ahol az Indiával, az Arab Birodalommal,
és Bizánccal kialakított kapcsolatok, és a nagy jelentőségű technikai újítások
(nyomtatott könyv, papírpénz stb.) kedvező hátteret biztosítottak a kerámiakultúra
fejlődésének. Közel 1000 év kísérletezése vezetett Honan tartományban az áttetsző, kissé zöldes árnyaltú kínai lágyporcelán
előállításához. Igazi fénykora a 14. században, a Ming császárok idején kezdődött, amikor Csing-Te –Csen város a
közeli kaolintelepnek köszönhetően a porcelángyártás központjává vált, háttérbe
szorítva ezzel a keménycserépgyártást. A világszerte híres Ming-porcelánok máz alatti
kék festéstechnikával
készültek, amelyben a kobaltkék színezés az iszlám művészet hatására vált kedveltté:
a kobalt-oxidból nyert festékkel a zsengélt porcelántestre ecsettel festették
fel a mintát, majd áttetsző mázzal vonták be az edényt, és ismét kiégették. Az
égetéshez féltojás formájú, magas kéményű kemencét használtak. A korszak végére
fejlesztették ki a fatüzelésű egyterű kemencét, amelybe a tárgyakat samott
tokokban helyezték el. A kiváló minőségű kék-fehér
porcelánokat a városban székelő Császári Porcelánkészítő Manufaktúra
gyártotta az udvar számára. A 15. században a máz feletti festési technika is teret hódított: az ötszínű festést és a doucai technikát alkalmazták. Híressé
vált a tojáshéj porcelán is, amely nevét
arról a tulajdonságáról kapta, hogy az igen vékony falú edényeken, a fény felé
tartva, láthatóvá vált a finom, tűvel bekarcolt te-hua – titkos díszítés. A Ming-korszakban bővültek az
edényformák: tálak, vázák, csészék, teáskannák készültek, a díszítménykincsben
jellemzők voltak a növényi motívumok: lótusz, krizantém, tájképek, vallási
szimbólumok: főnix, sárkány, regény,- és történelmi alakok. A Ming-dinasztia
bukása után a 16. századtól a Csing-korszakban
ismét felvirágzott a kerámiakészítés, új technikákkal, újfajta mázakkal
kísérleteztek. A réztartalmú, fénylő vörös ökörvér
mázat egészen a 20. századig alkalmazták, de kedveltek a kobaltból nyert kék
mázakat is. Új bravúr volt a púderkék
szín alkalmazása, amelyet fújással vittek fel a felületre. Megszületett a rizsszemes technika, amelynél az edény
testébe rizsszemeket helyeztek el, és így égették ki. Túldíszített edényeiken
tobzódtak a minták. A legkedveltebb díszítőtechnika a máz feletti ötszínű festés volt, melyeket domináns színeik alapján zöld, rózsaszín, fekete, és sárga családba soroltak. A 17-18.
századi kínai porcelán mind formailag, mind technikailag a legtökéletesebb
volt. A 18. században Kína nagy mennyiségű porcelánt gyártott és exportált
Európa számára, ennek megfelelően az edényformák és díszítésük is európai
igényekhez igazodott. Ekkor jelentek meg az úgynevezett jezsuita porcelánok fekete vonalas díszítéssel, és a bibliai, illetve
antik mitológiai jelenetek a tárgyakon. Majd a keramikusok bronz és
elefántcsont tárgyakat kezdtek másolni, amellyel végleg megindult a kínai
porcelán hanyatlása, már nem fejlődött tovább. Hozzájárult ehhez a 19.
században az európai porcelán konkurenciája is.
JAPÁN PORCELÁN
Imari stílusú porcelán |
A szomszédos Japánba is eljutott a porcelánkészítés
titka, először a 16. században betelepült fazekasok segítségével. A helyi
kaolintelepekre épültek a műhelyek, jelentős központjuk Arita városában jött létre. Máz alatti kék festéssel készített kék-fehér porcelánokat gyártottak, majd a
máz feletti festés titkának megszerzése után az ötszínű festést is alkalmazták. A tárgyak a kínai porcelán hatása
alatt készültek, máz alatti kék és máz feletti vörös-arany festéssel. Imari kikötőjéből szállították őket
külföldre, ezért az imari porcelán
nevet kapták. Arita híres keramikus dinasztiája a Kakiemon tagja volt Kakiemon
Szakaida, aki először alkalmazta a máz
feletti ötszínű festést. Stílusának jellemzője a szellős elrendezés és
sajátos színösszeállítás. 1670-1730-ig készültek a kakiemon stílusú porcelánok, majd Európában kezdték másolni őket. A
18. század második felében az ország elszigetelte magát, és hazai piacra
termelt. Ebből az időszakból származnak a hirado-i
műhely és Kozan Makuzu porcelánjai,
valamint a kutani porcelán.
AZ EURÓPAI
PORCELÁN
Az első kínai porcelántárgyakat a középkori keresztes
lovagok hozták el Európába, ahol azok hamarosan rendkívül népszerűek lettek. Majd
a Kelet-Indiai Társaságok importáltak a kontinensre nagyobb mennyiséget belőle.
Ritka és drága luxusáruk voltak, egészen a 18. század elejéig a kínai edények
összeforrtak a porcelánnal.
Kínában a porcelán alapanyagát a természetben talált
állapotában bányászták, Európában viszont nem található ilyen lelőhely, mesterségesen
kellett előállítani. Évszázadokig kísérleteztek a kínaihoz hasonló edények
előállításával, de nem tudták visszaadni a porcelán finom színeit és
csillogását. A hollandiai Delft
fajanszműhelyeiben tökéletes másolatait készítették el a kínai porcelánnak, de
az ónmáz meleg árnyalata nem hasonlított a porcelán hideg fehérségéhez. A
17-18. században vált a legnépszerűbbé a porcelán, kínai és japán műhelyek
szakosodtak az európai igényeket kielégítő termékek gyártására. Az alkimisták
kísérletei is hozzájárultak a porcelán feltalálásához. Annyit tudtak, hogy
magas hőmérsékleten, különböző földek és ásványok keverékéből égetett anyagból
készül. A 17. század végén a szász választófejedelemnek dolgozó E. W. Tchirnhausen matematikus
kísérletezett a porcelán előállításával, majd halála után Johann Friedrich Böttger gyógyszerész és alkimista Auer-ben
kaolinra talált, és sikerült porcelánt és hozzá mázat előállítania. 1710-ben megalakult
Albrechtsburgban az leső európai
porcelánmanufaktúra, a Vöröskőedény –és
Fehérporcelán -Manufaktúra. Böttger kidolgozta a porcelánanyagok és mázak
összetételét a színskála kivételével, sikereit azonban már nem élvezhette, mert
1719-ben meghalt. Kísérleteit Johann Gregor Herold folytatta, aki a gyár
vezetését is átvette, és megoldotta a színezést, és tökéletesítette a dekorálás
technikáját. A 18. század közepére Meissenben
a porcelángyárak már szép, fehér színű porcelánt tudtak gyártani, alkalmazták a
máz alatti kék festést és kialakult a „hagymaminta”. A gyár szobrásza, Kändler teremtette meg az európai
figurális porcelán szobor műfaját. Szobrait kortársairól, barokk stílusban
mintázta meg.
Meisseni tál 1735-ből |
A meisseni porcelán titka hamar kiszivárgott, és
1718-ban Claudius Innocentus du Paquier
létrehozta Bécsben porcelánüzemét. A korai darabok azonban még sárgás színűek,
formálásuk vaskos, minőségben elmaradnak a meissenitől. Dekorálásuk viszont már
kezdetektől képvisel egy sajátos, bécsi stílust. 1744-ben Mária Terézia a
gyárat császári tulajdonba vonta, ezután élte virágkorát, majd lassú hanyatlást
követően 1864-ben megszűnt. Közben a német területen sorra létesültek
keményporcelánt gyártó üzemek: Nymphenburg, Frankenthal, Berlin stb.
Bécsi porcelán |
Az olaszok sem maradtak el a németek mellett, elsőként
a Medici család idejében (1574-1620) sikerült előállítaniuk egyfajta
lágyporcelánt, amelyet ma Medici-porcelánként ismerünk, és körülbelül 60
fennmaradt darabját múzeumok őrzik. Elsőként 1720-ban Velencében alakult manufaktúra Francesco
Vezzi és Cristoph Conrad Hunger
vezetésével, amely mindössze 7 évig működött. Majd a Firenze közeli Docciaban alapított Carlo Ginori márki keményporcelánt
gyártó üzemet 1737-ben. Kezdetben a gyár termékei szintén szürkések,
fénytelenek, durvák voltak, később kiemelkedett szobraival. A firenzei
bronzszobrokat festés nélkül, fehér porcelánból reprodukálták, új stílust
teremtve ezzel. Itt is sorra alakultak a manufaktúrák: Nápoly, Ferrara, Torino
stb.
A német keményporcelán gyorsan elterjedt Ausztria,
Olaszország, Oroszország felé, majd a közép-európai térségben is.
Franciaország, Anglia és az Ibériai-félsziget viszont a távol-keleti
kereskedelem révén nagy mennyiségben jutott porcelánhoz, és a fajanszgyárak
próbáltak konkurálni a kínai porcelánnal. Ennek eredményeként fejlesztették ki
a lágy,- és frittporcelánt.
Sevres-i pocelán 1800-ból |
Franciaországban Rouenben
1673-ban alapította meg Louis Poterat
az első lágyporcelánt gyártó üzemet apja fazekasüzeme mellé. Majd 1745-ben Vincennes-ben alakult üzem, amely Sèvres-be költözött, és indult világhódító
útjára, telt alapszíneivel, aranyozással háttérbe szorította még a meisseni
porcelánt is. Új stílust teremtettek az étkészlet és díszedények terén.
Szobrokat is készítettek biszkvitporcelánból, melyben úttörőek voltak.
Kihasználták a lágyporcelán előnyeit a mintázásban, díszítésben, bár ebből csak
díszműárut készíthettek. 1804-ben ezt beszüntették, és áttértek a
keményporcelán-gyártásra, amellyel a termékskálát szélesítették, viszont
csökkent a tárgyak színgazdagsága. Anglia a hagyományostól eltérő utat járt be
a porcelángyártás története során. Kereskedő ország révén sokféle
porcelánáruhoz hozzájutottak, illetve a legfőbb megrendelő nem az uralkodói
osztály volt, hanem a polgárság, ezért a tömegtermelés volt inkább szempont.
Kísérleteik során eljutottak a csontporcelánhoz, amely kevésbé ellenálló,
azonban díszítése egyszerű, színei gazdagabbak. 1745-ben indult gyár Derby-ben, amely biszkvitszobrairól volt
nevezetes. Chelsea-ben 1744-ben Nicholas
Spirmont alapította meg a Chelsea-i
Porcelánmanufaktúrát, amely később beolvadt a derby-i gyárba. Termékein
meisseni és vincennes-sèvres-i hatás uralkodott. A híres worcester-i gyárat 1751-ben alapították, amelynek specialitása a
teáskészlet volt, és itt alkalmaztak először a tömegtermelést támogató matricatechnikát, amelyet Robert Hancock vésnök honosított meg a
porcelángyártásban.
Oroszországnak sokéves próbálkozás után végül Vinogradov orosz kémikus fejlesztette
ki a keményporcelánt, a szentpétervári Cári
Porcelángyárat a Romanov család támogatta, amely az államosítás után Lomonoszov Porcelángyár néven működött
tovább, feladata a nagyszériás gyártás lett. Dániában a porcelángyártást
kezdetben francia mintára alapozták, majd a lágyporcelánról áttértek a
keményporcelán gyártására. A koppenhágai gyárat 1799-ben államosították Királyi Dán Porcelánmanufaktúra néven.
Híres terméke a Flora Danica
botanikai atlasz mintáival díszített cári készlet. Csehországban, bár a kaolin rendelkezésre
állt, a habsburg császári privilégiumok miatt nehézkesen indult a gyártás, több
próbálkozás után 1792-ben alakult meg a Második
Cseh Porcelánmanufaktúra, amely ma Haas
és Czjzek néven működik.
MAGYAR PORCELÁNMANUAKTÚRÁK
A magyar kőedénygyárak legtöbbje a 18. századi
porcelánláz idején megpróbálkozott a porcelán előállításával, a császári
tilalom azonban nem kedvezett a gyáralapításnak. A német, bécsi, velencei
gyárak alig bírták a megnövekedett keresletet, így minden országban sorra
nyíltak az üzemek. Ahol pedig nem sikerült porcelánt gyártani, ott a hozzá
nagyon hasonló fehér ónmázas fajanszedényeket készítették, a porcelántárgyakon
szokásos mintákkal, színekkel. A holicsi
manufaktúra ebből élte virágkorát az 1770-es évekig, majd 1786-tól átállt
kőedénygyártásra. Porcelánt csak igen keveset gyárthattak a bécsi gyár
monopóliuma miatt, és a kereslet csökkenése végül 1825-ben bezáráshoz vezetett.
Körmöcbányán 1820-tól indultak meg a
kísérletek, amelyek végül nem vezettek sikerhez, egyetlen porcelántárgy maradt
fenn ebből az időből. Szerencsére a tiltó rendelkezések ellenére akadt úttörő,
Széchenyi biztatására Bretzenheim regéci
herceg alapított porcelángyárat 1825-ben Telkibányán, ahol hazai kaolint tudtak felhasználni. Virágkorát az
1831-38 közötti időszakban élte, kiváló minőségű termékeket gyártott, olasz és
angol formák, a díszítésben, német, cseh és japán motívumok is jellemzőek. A
kaolinforrás kimerülése és a konkurenciaharc miatt
1907-ben bezárták.
Észak-magyarországon még Miskolcon, Kassán, Apátfalván próbálkoztak
porcelángyártással. A dunántúli Herenden
Stingl Vince kőedénygyárában Fischer Mór segítségével 1839 után
indult meg a porcelángyártás. Az arisztokrata családok készleteinek pótlásával
alapozták meg a formai és díszítésbeli gazdagságot. A bécsi gyár gyakorolta a
legnagyobb hatást a termékekre, a szabadságharc után Herendre kerülő bécsi
formapark új stílust indított el. Az 1920-30-as években kisplasztikákat
gyártottak sikerrel. A II. világháború után államosították, de arculatát mai
napig megőrizte, ma részvénytársaságként működik. Hollóházán már 1777-től
működött üveghuta, majd Károlyi gróf a birtokán található
kaolin felhasználásával 1831-ben kőedénygyárrá alakította a hutát, a szomszédos
telkibányai gyár sikerén felbuzdulva. Az
1831-49 közötti időszakban virágzott a
kőedénygyártás, majd az államosítás után rövid idejű szigetelőporcelán gyártást
követően, 1957-től végleg használati porcelán termékek készítésére szakosodott,
1972-től már keményporcelánt gyárt. A pécsi
kőedénygyár 1868-ban családi vállalkozásként indult, kezdetben
kőedénygyártással, főként használati cikkek és dísztárgyak készítésével. A
megnövekedett keresletnek köszönhetően később a legfőbb ágazattá az
épületkerámia gyártás vált. 1885-ben az
épületkerámia minőségének javítására tett anyagkísérletek eredményeként jött
létre a Zsolnay gyárban a Steindl-massza, amelyet a Parlament felépítésének
hírére alkottak meg, és a Parlament tervezőjéről neveztek el. A pirogránit egy kőhöz hasonló szilárdságú
égetett kerámia, amelynek alapanyagát a Steindl-masszából fejlesztette tovább
Zsolnay. Kísérletezései során előállította a plutonitot, egy kőszerű, máz nélküli barnás-szürkés kerámiát, amely
a gres (préselés után égetett agyag)
és a pirogránit közé sorolható. Az olvadáspontig
hevített agyag eléri a gránit
szilárdságát, de szemcsés volta miatt megmunkálható. Zsolnay Vilmos vezetésével 1870 körül
kezdtek kísérletezni a porcelánnal, ekkor angliai mintára csontporcelánt
sikerült előállítaniuk. Az 1880-as évektől szigetelő porcelánt is gyártottak,
és 1900-tól megindult a porcelán használati tárgyak gyártása is. Magyarországon Petrik Lajos,
a budapesti Ipariskola igazgatója és Wartha Vincze, a Műegyetem professzora
kísérleteztek sikeresen a redukciós (lüszteres) mázakkal. Zsolnay Vilmos az ő
kísérleti eredményeikre támaszkodva egyedül fejlesztette tovább a technológiát,
az ő nevéhez fűződik az égetési eljárás és a sokszínű mázazás kidolgozása. A
technika az „eozin” nevet kapta, a
görög „eos” (hajnal) szóról, talán mert az első sikeres darabok halványpiros
színe a hajnal pírjára emlékeztetett. Az eozinmázas porcelánok meghozták a
világhírnevet Zsolnay számára. A II. világháború után azonban államosították, a
Pécsi Porcelánygyár
szigetelőporcelánt és nagyszériás edényárut gyárthatott. 1991-től Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. néven
működik, visszahozva az egykori termékpalettát.
Herendi Viktória mintás készlet |
Hollóházi csészék |
Zsolnay lüszteres örökmécses |
1854-ben Budapesten
létrejött a Hüttl-féle
porcelánfestöde, amely 1904-ben kisszériás termékek gyártását is elindította.
Óbudán felépített gyárukban igényes porcelánt gyártottak cseh kaolinból, többek
között a királyi palota étkészlete is itt készült. Az államosítás után Aquincum Porcelángyár néven működött
tovább, amelyet a 1990-es években bezártak. A hódmezővásárhelyi Alföldi
Porcelénygyárat 1969-ben alapították a térség fazekas múltjára és a közeli
földgázlelőhelyre alapozva. Ma Alföld
Porcelán Edénygyár néven működik, többnyire külföldre exportál.
Felhasznált
irodalom:
Porcelán: http://hu.wikipedia.org/wiki/Porcel%C3%A1n
(2014. október 16.)
Boldizsár Zsuzsanna: Távol-keleti kerámia, NSZFI 2008.
Babos Pálma: Az európai porcelángyártás története,
NSZFI 2008.
Babos Pálma: A magyar porcelángyártás története, NSZFI
2008.
Képek
forrása:
7. ábra: http://herend.com
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése